Vapaaehtoistöihin etelään kaivataan myös miehiä

Käytännön arkeen kehitysmaissa on mahdollista tutustua Etelän vapaaehtoisohjelman kautta. Paikallisissa järjestöissä suomalaiset vapaaehtoiset ovat mukana monenlaisessa toiminnassa: auttavat atk-asioissa, vetävät liikunnantunteja koulussa tai vaikka opettavat katulapsille englantia. Myös miehiä kaivataan hakijoiden joukkoon aikaisempaa enemmän.
Pia Laine
23.2.2005

Juuri vapaaehtoiseksi lähdössä olevalla Kaj Lomanilla on edessään neljän kuukauden työrupeama katulasten parissa toimivassa järjestössä Jaipurin kaupungissa Intiassa. Elintarviketeknologiaa opiskeleva, agrologin koulutuksenkin hankkinut Loman mietti ulkomaille lähtemistä jo pitkään, mutta varsinainen päätös vapaaehtoiseksi lähtemisestä syntyi viime kesänä.

"Intia maana kiinnosti, samoin tarjolla olevan työn sisältö. Ainakin tämä tarjoaa käytännön näkökulmaa rikkaiden ja köyhien maiden väliseen vastakkainasetteluun," Loman toteaa.

Hyvissä ajoin ennen lähtöä Loman osallistui kaikille lähtijöille tarkoitettuun lähtövalmennukseen. Kurssilla sattui olemaan puhumassa myös tulevan isäntäjärjestön edustaja. "Oli helppoa huomata, että järjestöllä on selkeät periaatteet", Loman sanoo. Myös puhumassa olleen edustajan suorasukaisuus miellytti lähtijää.

Etelän vapaaehtoisohjelma on Allianssin, Maailmanvaihdon, Kepan, Kansainvälisen vapaaehtoistyön ja Suomen Tinkun ohjelma. Sen kautta lähtee vuosittain noin 60 suomalaista vapaaehtoista 4-12 kuukaudeksi paikallisiin järjestöihin Intiaan, Nepaliin, Thaimaahan, Malesiaan, Kambodzhaan, Sambiaan, Tansaniaan, Boliviaan, Ecuadoriin ja Peruun. Useimmat järjestöistä toivovat hakemuksia niin mies- kuin naispuolisiltakin hakijoilta. Yhteistyöjärjestöjä on reilu parikymmentä, joista ainoastaan muutama toivottaa tervetulleiksi vain naispuoliset vapaaehtoiset.

Kevään hakuaika Etelän vapaaehtoisohjelmaan päättyy 15.3. Vaatimuksina on 20 vuoden ikä, riittävä kielitaito (englanti tai espanja) sekä kyky toimia itsenäisesti ja sopeutua erilaisiin olosuhteisiin. Vapaaehtoiset maksavat ohjelmaan osallistumisen kulut itse.

Hakemuksia voi tilata osoitteesta: www.kepa.fi/toiminta/etvo/hakulomake. Lisätietoja antaa ohjelmakoordinaattori Suvi Halttula, (09) 584 23 250.

Vapaaehtoisohjelman tiedotuslehden Vamoksen uusin numero on juuri ilmestynyt. Sitä saa tilata osoitteesta vamos@kepa.fi.