Vapaaehtoistöihin etelään - ikään katsomatta

Kirsi Jantunen
28.8.2001

Eläkkeellä oleva turkulainen englanninopettaja Riitta Karme työskenteli vapaaehtoisena kuusi kuukautta chileläisessä slummikoulussa keväällä 2000. Chilen Punta Arenasissa nuoria ammattikoululaisia opettanut Karme joutui ideoimaan kokonaan uudenlaisia opetusmenetelmiä saadakseen oppilaat innostumaan vieraan kielen opiskelusta.

"Valtion koulussa luokissa saattaa olla melkein 50 oppilasta ja oppilaiden motivaatio opiskella vieraita kieliä on yleensä heikko. Löysimme oppilaiden kanssa kuitenkin yhteisen kielen kun he huomasivat, että englannilla voi oikeasti kommunikoida eri puolilta maailmaa tulevien ihmisten kanssa."

"Työskentely oli aluksi hyvin raskasta. Musiikin avulla, innostamalla oppilaita laulamaan sain kuitenkin kipinän syttymään. Pian kouluun perustettiin jo vapaaehtoinen englannin kerho", kertoo Karme.

Kokemus innosti Riitta Karmetta hakeutumaan kansalaisjärjestöjen Etvo-ohjelman kautta uudelleen vapaaehtoistöihin Etelä-Amerikkaan. Hän lähtee syksyllä Ecuadoriin opetustehtäviin paikalliseen Tinku-järjestöön. "Toivon voivani tehdä työtä lasten ja nuorten parissa, koska koen sen itselleni läheiseksi."

Etelän vapaaehtoisohjelma Etvo on viiden suomalaisen järjestön yhteinen hanke. Järjestäjiä ovat Suomen Nuorisoyhteistyö Allianssi ry., Kehitysyhteistyön Palvelukeskus ry., Maailmanvaihto ICYE ry., Kansainvälinen Vapaaehtoistyö KVT ry. sekä Suomen Tinku ry. Ohjelman puitteissa lähtee vuosittain noin 70 vapaaehtoistyöntekijää Aasiaan, Afrikkaan ja Latinalaiseen Amerikkaan. Vapaaehtoistyön sisältö vaihtelee vastaanottavan järjestön mukaan. Vapaaehtoistyöaika on 3-12 kuukautta. Työ on palkatonta.

Vapaaehtoisohjelmaan on hakuaika kaksi kertaa vuodessa: syys- ja maaliskuussa. Syksyn hakuaika päättyy 14.9. Hakulomakkeita voi tilata puhelimitse numerosta 09-584 23 251, internetin kautta osoitteesta www.kepa.fi/etvo tai sähköpostitse vamos@kepa.fi

Lisätietoja Etvosta antaa ohjelmasihteeri Kirsi Jantunen Kepasta,
puhelin 09-584 23 250.