Vanhat valtasuhteet murenivat Cancunissa

14.9.2003

Maailman kauppajärjestön WTO:n viidennen ministerikokouksen epäonnistuminen Cancunissa on Kehitysyhteistyön palvelukeskus Kepan mukaan merkki kehitysmaiden uudesta roolista kansainvälisessä järjestelmässä. Neuvottelujen puheenjohtajana toiminut Meksikon ulkoministeri Luis Ernesto Derbez keskeytti neuvottelut tuloksettomina vain kahta tuntia ennen alkuperäisen takarajan umpeutumista.

"Cancunin neuvottelut kaatuivat, koska Yhdysvallat ja EU eivät ajoissa ymmärtäneet aikojen muuttuneen. Kehitysmaat tulivat Cancuniin päättäneenä saada aikaan päätöksiä, joista olisi niille todellista hyötyä. Niiden näkemyksiä ei kuitenkaan huomioitu neuvotteluissa lainkaan. Ei pitäisi olla kenellekään yllätys, että köyhät maat keskeyttivät mielummin neuvottelut kuin suostuivat jälleen kerran ylikäveltäviksi", sanoi koordinaattori Sari Laaksonen Kepasta.

Maataloussopimuksen ohella yksi vaikeimpia kysymyksiä Cancunissa olivat niin sanotut uudet alat: kilpailupolitiikka, investoinnit, julkiset hankinnat ja kaupan helpottaminen. Teollisuusmaat yrittivät viimeiseen asti saada läpi päätöstä neuvottelujen aloittamisesta näistä aloista, vaikka 70 kehitysmaata oli selkeästi ilmoittanut vastustavansa sitä. WTO:ssa päätöksiä voidaan tehdä vain konsensuksella.

"Huomionarvoista on, että neuvottelut kaatuivat nimenomaan köyhimpien kehitysmaiden vastustukseen. Afrikan, Karibian ja Tyynenmeren maat vahvistettuina Aasian köyhimpiin kuuluvilla mailla muodostivat yhtenäisen rintaman, joka ei suostunut neuvotteluihin uusista aloista, koska ne katsoivat, etteivät teollisuusmaat ole edistyneet esimerkiksi maataloudessa aikaisempien sopimusten edellyttämällä tavalla", sanoi Kepan kehityspoliittinen sihteeri Linus Atarah.

"Cancunin umpikujan merkityksestä kehitysmaille voidaan olla monta mieltä. Merkittävää on se, että köyhimpiä kehitysmaiden aika kauppapoliitisena ovimattona on ohi. Kehitysmaiden on käytettävä hyväkseen uusi tilanne hyväkseen ja rakennettava osaltaan oikeudenmukaista kauppapolitiikkaa tasavertaisina teollisuusmaiden kanssa", totesi Atarah.

Lisätietoja: Tarkempia tietoja kokouksen kulusta: http://www.kepa.fi/cancun Sari Laaksonen, koordinaattori, Kepa: +52.998.1090 546 Linus Atarah, kehityspoliittinen sihteeri, Kepa: 040-723 9574 Mika Railo, tiedottaja, Kepa: 040-590 3446