Tulta, etnoenergiaa ja reilua kahvia Rautatientorilla

Tulisia makuja maailmalta, tulisia afrikkalaisia rumpurytmejä sekä elävää tulta Bantu-akrobaattien näytöksessä on luvassa Mahdollisuuksien torilla Helsingissä lauantaina 22.5.
Aila Kinnunen
17.5.2004

Rautatientorilla puolen päivän aikaan alkava ilmaistapahtuma esittelee noin 130 kansalaisjärjestöä, jotka tekevät työtä kehitysyhteistyön ja suvaitsevan monikulttuurisuuden puolesta. Tori haluaa paitsi esitellä eri kulttuurien rikkautta, myös muuttaa maailmaa. Caffè Latte -tempaus kertoo, miten suosimalla reilua kahvia ja luomumaitoa jokainen meistä voi poistaa köyhyyttä ja nälkää.

Torin pääesiintyjistä kaksi tulee Afrikan mantereelta suomalaisten kansalaisjärjestöjen tuottamina. Bantu-akrobaatit ovat kotoisin Tansaniasta Arushan seudulta, Serengetin luonnonsuojelualueen kupeesta. Kymmenen vuotta sitten köyhyys ja työttömyys ajoi viisi nuorta poikaa etsimään elämäänsä uutta suuntaa kouluttautumalla akrobaatiksi. Ryhmä on ensimmäistä kertaa vierailulla Euroopassa ja suunnittelee perustavansa esiintymispalkkiolla orpokodin, jonka lapsia he voivat kouluttaa itseilmaisuun sekä selviytymiseen taiteen ja akrobatian keinoin.

Kansalaisjärjestöjen Ruoka-aika-kampanja haluaa poistaa nälän maailmasta. Kampanjan Caffè Latte -tempauksessa torikävijät voivat äänestämällä ottaa kantaa oikeudenmukaisemman maailmankaupan puolesta. Tempaus käyttää kahvia ja maitoa esimerkkeinä vapaakaupan köyhille maille aiheuttamista ongelmista.

Maidon dumppaus kehitysmaihin ja kahvin säätelemätön ylituotanto ovat useissa maissa ajaneet pientuottajat kestämättömään tilanteeseen. Kahvisadosta viljelijälle koituva korvaus ei sataan vuoteen ole ollut yhtä alhainen kuin nyt. Jos Suomessa esimerkiksi kunnat suuntaisivat hankintojaan reilun kaupan tuotteisiin ja lähellä tuotettuun luomuruokaan, se parantaisi viljelijöiden elinoloja sekä Suomessa että kehitysmaissa.

Burkina Fasosta kotoisin olevan Sababougnouma-yhtyeen nimi tarkoittaa "onnellista mahdollisuutta". Sababougnouma syntyi 1980-luvun lopulla, kun maan kansallisbalettia vastaava ryhmä jakaantui kahtia. Yhtye on palkittu monilla maansa festivaaleilla traditionaalisesta tanssistaan ja musiikistaan, ja tulkitsee sekä instrumentaali- että vokaalikappaleita. Yksi soittimista, ihmisääntä muistuttava balafoni, on monissa uskonnoissa pyhä. Sanotaan, että asiaan vihkiytyneet kylänvanhemmat voivat tulkita balafoni-musiikkia kuin kieltä. Lisäksi yhtyeen instrumenttien joukosta löytyvät muun muassa bara, dundum, djembe, kariyan, kesekese ja ngoni.

Kolmas kansainvälinen ryhmä Mahdollisuuksien torin lavalla on pietarilainen etno-punk-bändi Babsley. Tämän tyttöenergiaa pursuavan kokoonpanon karismaattinen laulusolisti Natasha Kordukova ei jätä kuulijoita kylmäksi. Tytöt ovat kokeellisia paitsi musiikissa, myös lavavaatetuksessa. Joskus ryhmä on esiintynyt paljasjalkaisena rääsyissä, toisinaan taas armeijan aluspaidoissa ja kaasunaamareissa tai vanhojen miesten housuissa ja liiveissä.

Helsingin Mahdollisuuksien torin pääjärjestäjä Kepa ja lisäksi mukana on runsaat sata yhteistyökumppania, joista suurin osa on järjestöjä ja loput viranomaisia, oppilaitoksia, museoita tai yrityksiä.

Lisää tietoa Helsingin Mahdollisuuksien torista ja ohjelmasta

www.mahdollisuuksientori.fi/hmt