Suomesta puheenjohtaja eurooppalaiselle kehy-verkostolle

Eurooppalaisten kehitysyhteistyötä tekevien järjestöjen kattojärjestön Concordin kansainvälisyyskasvatustyöryhmän puheenjohtajaksi on valittu Kehys ry:n EU-hankeneuvoja Rilli Lappalainen.
Ilona Niinikangas
3.12.2003

Kuva: Rilli Lappalainen. (Kuvaaja: Ilona Niinikangas)
Kehyksen EU-neuvoja Rilli Lappalainen reissaa Brysselissä.
Verkostossa on mukana 1 200 eurooppalaista järjestöä. Kattojärjestön tehtävänä on vaikuttaa EU:n kehitysyhteistyö- ja kansainvälisyyskasvatusasioihin.

Lappalainen aikoo puheenjohtajuuskaudellaan nostaa kansainvälisyyskasvatuksen profiilia, sillä se jää helposti etelässä tehtävän kehitysyhteistyön varjoon.

"Kehitysyhteistyötä ei oikeastaan voi tehdä ilman kansainvälisyyskasvatusta ja tiedotusta. Niiden avulla voidaan vaikuttaa tavallisten ihmisten mielipiteisiin ja muokata yleistä ilmapiiriä suvaitsevaisemmaksi. Kansainvälisyyskasvatus ja kehitysyhteistyö ovat saman kolikon eri puolia: toinen näkyy pohjoisessa ja toinen etelässä."

Monissa maissa on vaikea saada rahoitusta kansainvälisyyskasvatushankkeille. Esimerkiksi Portugalissa hallitus myöntää tukea vain takautuvasti ja kuitteja vastaan. Uusista jäsenmaista paras tilanne on Maltalla, jossa kansainvälisyyskasvatus on osa hallituksen kehityspolitiikkaa.

Suomessa kansainvälisyyskasvatusta tekee noin sata järjestöä, joiden hankkeet vaihtelevat koulutyöstä kehityspoliittiseen vaikuttamiseen ja kampanjointiin. Niille myönnetään tukea ulkoministeriön tiedotusmäärärahoista, joita ensi vuodelle on jaossa 1,5 miljoonan euron edestä.

Kehys ry on kehitysyhteistyöjärjestöjen EU-yhdistys, johon kuuluu tällä hetkellä 34 suomalaista järjestöä.