Suomen panos pettymys Rooman ruokakokouksessa

Tänään päättyvä Rooman ruokakokous ja Suomen panos kokouksessa oli pettymys kansalaisjärjestöjen Ruoka-aika-kampanjalle.
Ruoka-ajan tiedote
12.6.2002

"Kauniit puheet eivät poista nälkää. Rooman kokous pystyi ainoastaan vahvistamaan aikaisemmat, jo nyt riittämättömiksi osoittautuneet sitoumukset. Näillä keinoin ei nälkäisten määrä pystytä juurikaan vähentämään", sanoi Ruoka-aika-kampanjan koordinaattori Miia Toikka Roomassa.

Suurin este kokouksen onnistumiselle oli teollisuusmaiden, erityisesti Yhdysvaltain ja EU:n haluttomuus sitoutua uusiin käytännön toimiin nälän poistamiseksi. Erityisen pettynyt Ruoka-aika on Suomen esiintymiseen kokouksessa. Maa- ja metsätalousministeri Jari Koskisen (kok) kokouksessa pitämä puhe ei sisältänyt mitään konkreettista siitä, miten Suomi aikoo osaltaan poistaa nälkää maailmasta.

"Surullisinta on, ettei Suomella ole Roomassa mitään kerrottavaa. Suomen virallisena linjana näyttää olevan EU:n selän takana piilotteleminen. Kun useat EU:n jäsenmaat ovat tehneet viimeisen vuoden aikana päätöksiä kehitysavun nostamisesta, jatkaa Suomi epätoivoista viivytystaistelua", sanoi Toikka. Ruoka-ajan mielestä Suomen valmistautuminen ruokakokoukseen on ollut olematonta. Suomessa ei ole käyty poliittista keskustelua maan tavoitteista eikä eduskunta ole osallistunut valmistautumiseen. Tämä näkyi myös virallisen valtuuskunnan kokoonpanossa: kun kansanedustajat olivat vahvasti mukana useiden maiden valtuuskunnissa, ei eduskunnasta ollut Roomassa ketään.

"Jos nälkäongelma halutaan ratkaista, on kehitysmaissa tuettava pienimuotoista, paikallista viljelyä. Teollista suurmaataloutta suosivat kansainvälisen kaupan säännöt on uudistettava. Tässä työssä myös Suomella voisi olla aktiivinen rooli", sanoi Toikka.

Rooman ruokahuippukokous on seurantakokous 1996 järjestetylle YK:n ensimmäiselle ruokakokoukselle, jossa hyväksyttiin tavoitteeksi nälkäänäkevien määrän puolittaminen vuoteen 2015 mennessä. Tavoitteen saavuttaminen edellyttäisi noin 22 miljoonan ihmisen ravitsemustilanteen paranemista vuosittain. Nyt vauhti on ollut vain noin 6 miljoonaa ihmistä vuodessa.

Ruoka-aika on 50 kansalaisjärjestön kampanja, joka pyrkii poistamaan nälkää maailmasta muun muassa lisäämällä suomalaisten kuluttajien tietoisuutta jokapäiväisten kulutusvalintojen globaaleista vaikutuksista.

Lisätietoa Rooman ruokahuippukokouksesta Kepan WFS-sivuilta

Lisätietoja Roomasta: Miia Toikka, koordinaattori, 040-723 9574