Suomen kehitysaputeot eivät vastaa puheita

Suomalaiset kehitysjärjestöt ovat kiitollisia Suomen hallitukselle, että se tukee EU:n pyrkimystä nostaa yhteisön kehitysapua lähemmäksi YK:n tavoitetta, mutta muistuttavat oman pesän siivoamisen tärkeydestä.
24.5.2005

EU:n yleisten asiain ja ulkosuhteiden neuvoston kokouksessa hyväksytyttiin tiistaina 24.5. EU:n tavoite saavuttaa 0,56 prosentin bruttokansantulotaso vuoteen 2010. Suomi tuki tavoitetta neuvoston kokouksessa.

"On mielestämme linjakasta, että Suomi tukee EU:n pyrkimyksiä nostaa koko yhteisön kehitysyhteistyöbudjettia. Tässä Suomi asettuu vastuullisten ja eteenpäin ajattelevien jäsenmaiden ryhmään. Kaikki olisi kunnossa, jos hallitus saataisiin noudattamaan myös kotikentällä niitä periaatteita, joita se käy Brysselissä kannattamassa", sanoi kehityspoliittinen sihteeri Tytti Nahi Kepasta.

EU komissio on ehdottanut EU:n kehitysavun nostamista 0,56 prosenttiin bruttokansantulosta vuonna 2010. Tämä tavoite perustuu arvioille EU:n jäsenvaltioiden kehitysavun kasvamisesta, mukaan lukien Suomen hallitusohjelman sitoumus 0,7 prosentin bktl-tason saavuttamisesta vuonna 2010. Hallituksen maaliskuussa tekemä budjettikehyspäätös kuitenkin uhkaa 0,7-sitoumusta. Suomen kehitysapu päätettiin nostaa vain 0,48 prosenttiin vuoteen 2009 mennessä.

"Hallituksen kaksinaamaisuuden on loputtava. Suomen arvostusta kansainvälisillä areenoilla on pidettävä yllä rehellisesti, tekoihin pohjautuvin puhein. Ainoa kunniallinen vaihtoehto on pitää kiinni hallitusohjelman sitoumuksista ja siksi budjettikehyksiä on muutettava kehitysavun osalta", sanoi Nahi.

Eduskunta on ollut tyytymätön hallituksen toimien riittämättömyyteen. Huhtikuussa eduskunnassa äänestettiin Suomen historian ensimmäisestä kehitysapuaiheisesta välikysymyksestä, johon yhtyivät kaikki oppositiopuolueet perussuomalaisia lukuunottamatta. 66 kansanedustajaa äänesti epäluottamuslauseen puolesta. Hieman aikaisemmin 102 kansanedustajaa allekirjoitti kirjallisen kysymyksen kehitysavun nostosta. Lisäksi eduskunnan valtiovarainvaliokunta kyseenalaisti hallituksen budjettikehyspäätöksen ja ehdotti, että avun nostoa nopeutetaan ensi syksyn budjettineuvotteluissa ja kevään kehysneuvotteluissa.

Usean EU-jäsenmaan ministerit ja EU:n kehitysyhteistyön ja humanitaarisen avun komissaari Louis Michel tapasivat eurooppalaisia kansalaisjärjestöjä tiistaiaamuna Brysselissä. Ministerit osoittivat tukensa kehitysavun nopealle nostamiselle allekirjoittamalla kansalaisjärjestöjen 0,7-vetoomuslakanan. Suomen puolesta lakanan allekirjoitti alivaltiosihteeri Pertti Majanen.

Tytti Nahi, kehityspoliittinen sihteeri, 09-548 23 246, 040-7724 247 Mika Railo, tiedottaja, 09-584 23 247, 040-590 3446

Lisää tietoa aiheesta

Kepan kehitysrahoituskampanja