Suomalaiset haluavat lisätä kehitysapua taantumasta huolimatta

Talouden taantuma ei horjuta suomalaisten uskoa kehitysyhteistyöhön. Enemmistö suomalaisista pitää tärkeänä, että kehitysapuvarat nostetaan ensi vuonna vähintään EU:n minimitasolle 0,51 prosenttiin bruttokansantulosta, ilmenee Kehitysyhteistyön palvelukeskus Kepan teettämästä mielipidekyselystä.
15.1.2009

Taloustutkimuksen toteuttaman kyselyn mukaan 58 prosenttia suomalaisista pitää EU:n minimitavoitteesta kiinni pitämistä erittäin tai melko tärkeänä. Vain 13 prosenttia suomalaisista ei pidä tavoitetta lainkaan tärkeänä.

Talouden taantuma vauhdittaa Suomen pyrkimyksiä saavuttaa EU:ssa sovittu kehitysyhteistyövarojen 0,51 prosentin minimitaso bruttokansantulosta vuoteen 2010 mennessä. Talouskasvun hidastuessa nykyiset kehitysyhteistyöhön osoitetut eurot vastaavat aiempaa suurempaa prosenttiosuutta kansantaloudesta.

"Ennemmin tai myöhemmin taantumasta kuitenkin noustaan. Kehitysyhteistyön laadun ja tehokkuuden varmistaminen tulevina vuosina vaatii rahoituksen pitkäjänteistä ja suunnitelmallista kasvattamista", toteaa Kepan kehityspoliittinen sihteeri Matti Ylönen.

Varsinainen tavoite – YK:n suosittama 0,7 prosenttia bruttokansantulosta – on vielä kaukana. Vuonna 2005 Eurooppa-neuvostossa Suomi sitoutui nostamaan kehitysyhteistyövarat 0,7 prosentin tasolle vuoteen 2015 mennessä.

Kriisit tekevät kehitysyhteistyöstä entistä tärkeämpää

Ruokakriisin myötä maailman nälkää näkevien ihmisten määrä nousi viime vuonna lähes miljardiin ja Maailmanpankin laskelman mukaan äärimmäisessä köyhyydessä elää edelleen yli 1,4 miljardia ihmistä.

"Tämänhetkinen talouden taantuma tekee kehitysyhteistyöstä entistäkin tärkeämpää. Finanssikriisi ja ruokakriisi vaikuttavat kaikkein kipeimmin juuri köyhimpien maiden ja ihmisten arkeen", Ylönen muistuttaa.

Kyselyn mukaan kehitysyhteistyön määrärahatavoitteesta kiinni pitämistä piti erittäin tai melko tärkeänä enemmistö lähes kaikkien puolueiden äänestäjistä. Hanakimmin määrärahojen nostoa kannattivat vihreiden (83 %), kristillisdemokraattien (73 %) ja RKP:n (68 %) äänestäjät. Vähiten tärkeänä tavoitetta pitivät Vasemmistoliiton (32 %) ja Perussuomalaisten (33 %) äänestäjät.

Toimituksille tiedoksi

• Taloustutkimukselta tilatussa mielipidekyselyssä haastateltuja pyydettiin vastaamaan oheiseen kysymykseen asteikolla 1–4.
  • "EU-maat ovat sitoutuneet nostamaan kehitysyhteistyön määrärahat vähintään 0,51 prosenttiin bruttokansantulosta vuonna 2010. Suomi ei näillä näkymin yllä tuohon minimitasoon. Pidättekö tavoitteesta kiinnipitämistä..."
  • 4 = Erittäin tärkeänä 14 % vastanneista
    3 = Melko tärkeänä 44 % vastanneista
    2 = Vain vähän täkeänä 23 % vastanneista
    1 = Ei lainkaan tärkeänä 13 % vastanneista
    Ei osaa sanoa 6% vastanneista

• Kehitysyhteistyön määrärahatavoitteesta kiinni pitämistä piti erittäin tai melko tärkeänä enemmistö lähes kaikkien puolueiden äänestäjistä.
  • - Vihreät (83 %)
    - Kristillisdemokraatit (73 %)
    - RKP (68 %)
    - SDP (60 %)
    - Kokoomus (57 %)
    - Keskusta (56 %)
    - Perussuomalaiset (33 %)
    - Vasemmistoliitto (32 %)

• Tutkimusta varten haastateltiin 1005 suomalaista joulukuussa 2008 (2.-9.12.). Virhemarginaali on noin 3 prosenttiyksikköä.
  • Kansalaisjärjestöjen Toivo tulee talkoisiin -kampanja kannustaa valtiovarainministeri Jyrki Kataista ja hallitusta liittymään globaaleihin toivotalkoisiin kehitysapuvarojen nostamiseksi. Lue lisää kampanjasivuilta: www.globbarit.fi

• Matti Ylönen, kehityspoliittinen sihteeri, puh. 040 723 1118
  • Sanna Autere, tiedottaja, puh. 040 560 3292