Ska Cubano Maailma kylässä -festivaalilla

Maailma kylässä -festivaalin kulttuuriohjelmiston pääesiintyjät ovat varmistuneet.
1.3.2007

Kaisaniemen puiston ilmaistapahtumassa 26.-27.5.2007 on musiikkia ja kulttuuria neljältä mantereelta. La Sarita tuo fuusiorockin tuulet Perusta, Ska Cubano tanssittaa kuubalais-jamaikalaisittain ja kenialainen a cappella -yhtye il Murran hämmästyttää perinteisen Masai-kulttuurin tyylillä.

Muita mantereita edustavat ranskalainen yhtye Babylon Circus ja australialainen laulaja Esther Bertram. Kotimaisia pääesiintyjiä ovat perinteinen kansansuosikki Kari Tapio, kansanmusiikilla valloittava Gjallarhorn, energisen rytmimusiikin sanansaattaja The Valkyrians sekä Olavi Uusivirta tähtivieraineen.

Ska Cubano on todellinen superyhtye. Sen Kuubassa ja Lontoossa asuvat kuubalaiset jäsenet ovat tahkonneet musiikkia saroillaan vuosikausia ja yhdistäneet voimansa, kokemuksensa ja osaamisensa Ska Cubanossa. Yhtyettä voi hyvin kutsua ska-musiikin Buena Vista Social Clubiksi, sillä riemastuttavan musiikin paksu torvisektio, skan rytmi ja kuubalaisen 1940–50-lukujen boleron vaikutteet luovat erittäin vaikuttavan esityksen.

Yhtye on tänä vuonna ehdokkaana arvostetussa BBC Radio 3 Awards for World Music -kilpailussa.

Kansalaisjärjestöt festivaalin takana

Festivaalin pääjärjestäjä on Kepa, joka on yli 270 kansalaisjärjestön kattojärjestö.

”Järjestöt muodostavat festarin sydämen, ne osallistuvat tapahtumaan paitsi näytteilleasettajina myös ohjelman tuottajina", kertoo Kepan festivaalituottaja Kai Artes.

Maailma kylässä -festivaali järjestetään kahdeksatta kertaa Helsingissä 26.-27.5.2007. Värikäs koko perheen ilmaistapahtuma tuo Kaisaniemen puistoon toistasataa kulttuurielämystä.

Luvassa on mittava määrä kotimaisia ja kansainvälisiä huippunimiä, yli 40 etnistä keittiötä ja 200 näytteilleasettajaa. Edellisvuosien tapaan kävijöitä odotetaan viikonlopun aikana yli 50 000. Festivaalia siivittävät lukuisat oheistapahtumat, kuten festivaaliklubit ja näyttelyt.

Maailma kylässä -festivaalin varmistuneet esiintyjät

• Kansainväliset esiintyjät: Ska Cubano (Kuuba), La Sarita (Peru), il Murran (Kenia), Ranferi Aguilar (Guatemala), Esther Bertram (Australia), Babylon Circus (Ranska)
  • Kotimaiset esiintyjät: Gjallarhorn (Suomi-Ruotsi), Kari Tapio, Ourvision 2007 parhaimmisto, The Valkyrians, Olavi Uusivirta, Silverio mi Son & Salsa de Cuba, All of us
  • Lasten ohjelmistoa: Vuohi ja Kiinan Muurin Maraton, Herra Heinämäen Lato-orkesteri. Lapsille oma Tenava-Timbuktu -alue.

Lisätiedot, kuvat ja haastattelupyynnöt