Seitsemän suurinta Kepan vaalitentissä: Kehitysapua nostettava

12.2.2003

Seitsemän suurinta puoluetta sitoutui yksimielisesti nostamaan vaalien jälkeen Suomen kehitysavun YK:n suosittamaan 0,7 prosenttiin bruttokansantulosta Kehitysyhteistyön palvelukeskuksen Kepan vaalikeskustelussa. Erkki Tuomioja (sdp), Jari Vilén (kok), Anneli Jäättenmäki (kesk), Eva Biaudet (rkp), Satu Hassi (vihr), Bjarne Kallis (kd) ja Suvi-Anne Siimes (vas) kannattivat yksimielisesti selkeän nostoaikataulun kirjaamista seuraavan hallituksen ohjelmaan.

"Toivon, että panelistit ymmärtävät mihin ovat sitoutuneet", kommentoi Kepan toiminnanjohtaja Folke Sundman tilaisuuden jälkeen. "Kehitysavun laihat vuodet 1990-luvulla johtuivat poliittisten lupausten ympäripyöreydestä. Jos niiden toistuminen halutaan estää, on hallitusohjelmassa oltava sitouduttava yksiselitteisesti tavoitteen saavuttamiseen vuoteen 2010 mennessä."

Ruotsalaista kansanpuoluetta lukuunottamatta kaikki puolueet kannattivat valtioneuvos Harri Holkerin vetämän niin sanotun Katala-työryhmä julkistamaa aikataulua, jonka mukaan YK:n tavoite saavutettaisiin vuoteen 2010 mennessä. RKP haluaa saavuttaa tavoitteen jo vuoteen 2007 mennessä.

Edellinen hallitus lupautui tavoittelemaan YK:n suositusta "taloudellisen tilanteen niin salliessa". Panelistit myönsivät, että edellisen hallitusohjelman ympäripyöreä muotoilu on tärkein syy Suomen kehitysavun kehnoon tasoon. Kehitysapu on pysytellyt noin 0,3 prosentin tietämissä viimeiset kymmenen vuotta.

Kepan vaalikeskustelu oli yleisömenestys: paikalla oli noin 400 kuulijaa. "Kehitysyhteistyö on yksi näiden vaalien keskeisistä kysymyksistä. Se, etteivät kaikki halukkaat sopineet tänään saliin, osoittaa selkeästi, että paine Suomen linjan muuttamiseen on kasvanut", sanoi Sundman.

Tilaisuudessa puhunut YK:n vuosituhattavoitteiden kampanjan johtaja Eveline Herfkens haastoi politiikan päättäjät sitoutumaan köyhyyden puolittamiseen. "0,7 prosentin tavoite tulisi saavuttaa viimeistään vuoteen 2010 mennessä, ei päivääkään myöhemmin. Kuinka voimme vaatia kehitysmaita toimimaan nyt, jos maksamme oman osuutemme vasta myöhemmin?" sanoi Herfkens. Hän muistutti läsnäolijoita, että Suomi toimi puheenjohtajana vuonna 2000 YK:n täysistunnossa, jossa maailma sitoutui köyhyyden puolittamiseen. "Miten uskotte maanne nähtävän ulkomailla, jos edes puheenjohtajamaa ei pidä kiinni tekemistään sitoumuksista?" Herfkens kysyi vaaliväittelijöiltä.

Korkearesoluutioisia kuvia vaalikeskustelusta on saatavilla Kepan internet-sivulla: www.kepa.fi/vaalit2003/tiedotteet/kuvat/vaalipaneeli>. Kuvat ovat tiedotusvälineiden käytettävissä korvauksetta 14 vuorokauden ajan.

Lisätietoja: Folke Sundman, toiminnanjohtaja, Kepa: 040-550 1517 Mika Railo, tiedottaja, Kepa: 09-584 23 247, 040-590 3446