Ruokaturva kansalaisjärjestöjen näkökulmasta

Anu Lounela
2.6.2002

Johannesburgissa ensi elokuussa oleva Rion kokouksen kymmenvuotisseurantakokous valmistellaan Balilla yli sadan maan ministereiden voimalla. Samaan aikaan kuin YK:n järjestämä virallinen valmisteleva kokous hioo toimenpide-ehdotusta Johannesburgiin kansalaisjärjestöt kokoontuvat omaan foorumiinsa (IPF). IPF:ään osallistuvat kansalaisjärjestöt toivovat voivansa vaikuttaa toimenpide-ehdotuksen sisältöön erilaisten työryhmien kautta. Työryhmät jakautuvat sellaisiin teemoihin kuin köyhyys, naiset ja lapset; kauppa ja globalisaatio; maatalous ja ruokaturva ja alkuperäiskansat.

Maatalous ja ruokaturva on puhuttanut foorumin jäseniä kolmen päivän ajan ja nyt kansalaisjärjestöt kokoontuvat omiin työryhmiinsä miettimään panostaan tulevaan Johannesburgin kokoukseen. Indonesian maauudistusta ajavan KPA:n (Consortium for Agrarian Reform) entinen puheenjohtaja ja maatalous ja ruokaturva -työryhmän koordinaattori Noer Fauzi kertoo, että työryhmällä on kolme tavoitetta. Se haluaa ajaa maauudistusta, jonka kautta yritysten haltuun ottamat maat jaetaan uudelleen, toteutetaan maiden uudelleenjako kansalaisten keskuudessa sekä luodaan ja vahvistetaan oikeudenmukaiset maalait. Noer Fauzin mukaan tämä maauudistusvaatimus koskee Indonesian lisäksi muita etelän maita.

Ruokaturvassa ei ole kysymys tuotannon lisäämisestä vaan resurssien oikeudenmukaisesta jakamisesta niin globaalisti kuin kansallisellakin tasolla. Tästä syystä maauudistus on ainoa tie ekologisesti kestävään kehitykseen, köyhyyden vähentämiseen ja itsenäisyyteen riittävän ruoan tuottamiseksi. Kansalaisjärjestöt vastustavat geenimanipulointia tuotannon lisäämiseksi eivätkä hyväksy sitä vastauksena ruokaturvan ongelmiin.

Samaan aikaan toisaalla kokoontuivat Indonesian maatyöläisten liitto (FSPI) ja kansainvälinen maatyöläisten järjestöjen verkosto La Via Campesina sekä Focus on the Global South. Nämä järjestöt puhuivat globaalien rakenteiden vaikutuksesta maatalouteen, maatyöläisten oikeuksiin ja ruokaturvaan. Ne ovat jo tässä vaiheessa hyvin pessimistisiä tulevan Johannesburgin kokouksen antiin. Niiden mukaan neuvotteluissa on enemmän kyse kauppapolitiikan tekemisestä kuin kestävästä kehityksestä. Järjestöt vaativat, että maatalouskysymykset vedetään kokonaan pois WTO:n piiristä.

Maailmanpankin vaikutus eri maiden maatalouspolitiikkaan maauudistusten kautta sai paljon huomiota tässä tapaamisessa. Shalmali Guttal Focus on the Global South -järjestöstä kertoi Maailmanpankin vaativan uudistuksia esimerkiksi Kambodzhan ja Laosin maapolitiikkaan lakiuudistusten kautta. Indonesian maatyöläisten liiton johtaja Henry Saragih kertoi, että Maailmanpankki kokoontuu Indonesian valtion edustajien kanssa Kambodzhassa ensi viikolla keskustelemaan Indonesian maauudistuksista. Kansalaisjärjestöille nämä uudistukset tarkoittavat maiden uudelleenjakoa oikeudenmukaisesti ja (yli)kansallisten yritysten haltuun ottamien maiden takaisin palauttamista maatyöläisille, pienviljelijöille ja alkuperäiskansoille. Maailmanpankille se taas tarkoittaa yksityistämistä ja siirtymistä tehotuotantoon suurtilojen kautta.

Lisätietoa YK:n Johannesburg kokouksesta Kepan WSSD-sivulla