Ruoka-aika: Oikeus ruokaan maatalouskaupan sääntöjen ytimeksi

Ruoka-ajan tiedote
15.12.2003

Maailman kauppajärjestön WTO:n on lopettava kehitysmaiden köyhien köyhdyttäminen, vaativat kansalaisjärjestöt ympäri maailmaa maanantaina julkaistussa kannanotossaaan. Genevessä alkoi tänään WTO:n yleisneuvoston kokous, jossa järjestön jäsenvaltiot toteavat, ettei Cancúnissa umpikujaan ajautuneita neuvotteluja voida vielä jatkaa, koska maiden näkemykset eivät ole lähentyneet riittävästi.

"Järjestöt, jotka edustavat miljoonia pienviljelijöitä ja kalastajia ympäri maailmaa vetoavat päättäjiin, jotta oikeus ruokaan otetaan maatalouskaupan sääntöjen perustaksi. On myös Suomen velvollisuus ajaa kehitysmaiden köyhien ja marginalisoitujen ihmisten asiaa kauppaneuvotteluissa", sanoi Ruoka-aika-kampanjan koordinaattori Miia Toikka.

Järjestöt kritisoivat EU:ta ja Yhdysvaltoja siitä, että niiden pyrkimys maatalousmarkkinoiden avaamiseen tuhoaa perheviljelijöiden toimentulomahdollisuuksia erityisesti kehitysmaissa. Myös kehitysmaiden G20-ryhmän maatalouskanta saa järjestöiltä samaa kritiikkia, vaikka ryhmän nousua poliittiseksi vastavoimaksi teollisuumaille pidetäänkin sinänsä tervetulleena. Järjestöjen mielestä on valitettavaa, että kehitysmaiden hallitusten kanta ei edusta väestön köyhän enemmistön vaan pikemminkin vientisektoria hallitsevan eliitin etua.

"Maataloustuotteiden maailmankauppa ei ole etelän ja pohjoisen välinen kiistakapula, vaikka niin annetaan usein ymmärtää. Maailmanlaajuisesti 90 prosenttia ruoasta tuotetaan perhe- ja pientiloilla kotimaiseen kulutukseen. Tämän tuotannon suojaaminen ja kehittäminen on köyhien ja nälkäänäkevien kannalta ydinkysymys. Nyt olisi aika hylätä vapaan kaupan mantra ja etsiä rohkeasti uusia aloitteita kestävän maatalouden edistämiseksi pohjoisessa ja etelässä", sanoi Toikka.

Kauppaneuvottelut pysähtyivät Cancunin ministerikokouksessa syyskuussa köyhien maiden vastustukseen. Kehitysmaiden näkemyksiä ei huomioitu neuvotteluissa juuri lainkaan.

Myös Kepa on liittynyt vetoomukseen, joka on luettavissa osoitteessa: www.peoplesfoodsovereignty.org/statements/new/12-a.htm.

Kepa koordinoi 57 suomalaisen kansalaisjärjestön Ruoka-aika-kampanjaa, joka pyrkii poistamaan nälän maailmasta. Kampanjan tavoitteena on muun muassa lisätä kuluttajien tietoisuutta päivittäisten kulutusvalintojen yhteydestä noin miljardia ihmistä vaivaavaan nälkään.

Miia Toikka, Ruoka-aika-kampanjan koordinaattori, 041-529 6193