Ruoka-aika: Kunnat mukaan nälkää poistamaan!

Kunnat käyttävät vuodessa lähes 300 miljoonaa euroa ruokahankintoihin. Tämä summa pitäisi mahdollisuuksien mukaan käyttää lähi- ja luomuruokaan sekä Reilun kaupan tuotteisiin, jotta ruoantuotannon ja kaupan kansainväliset ongelmat pienenisivät, muistuttaa Ruoka-aika-kampanja kunnallisvaaleihin valmistautuvia puolueita.
Mika Railo
10.10.2004

Kampanjaan osallistuvat kansalaisjärjestöt järjestävät vaalien alla ruokatematiikkaa käsitteleviä tapahtumia useilla paikkakunnalla ympäri maata. Tampereella järjestetään maailman ravintopäivänä, lauantaina 16.10., nälkää ja kuntien roolia käsittelevä vaalipaneeli Reilun kaupan markkinoiden yhteydessä. Tullikamarin eettisen kuluttamisen messutapahtumassa on värikästä ohjelmaa koko perheelle sekä alan näytteilleasettajia eripuolilta Suomea.

Helsingissä Ruoka-aika-järjestöt kampanjoivat poikkipoliittisilla katuständeillä yhdessä eri puolueiden kunnallisvaaliehdokkaiden kanssa. Tänään maanantaina, torstaina ja lauantaina järjestettävillä ständeillä voi osallistua Ruoka-aika-kampanjan Caffè Latte -äänestykseen oikeudenmukaisen kaupan puolesta sekä maistella Reilua kahvia. Samalla ständillä vasemmistoliiton, kokoomuksen, vihreän liiton ja kristillisten ehdokkaat kertovat omia näkemyksiään siitä, miten kunnat voisivat poistaa nälkää maailmasta.

Rovaniemellä järjestöt järjestävät ravintopäivänä ruoan epätasaista jakautumista havainnollistavan kakkumaistatuksen paikallisessa marketissa. Hämeenlinnassa ja Jyväskylässä järjestöt ovat kartoittaneet ehdokkaiden näkemyksiä kunnan roolista globaalin nälän poistamisessa.

Caffè Latte -äänestyksiä on järjestetty noin 15 paikkakunnalla tämän vuoden aikana. Maidosta ja kahvista valmistettu latte havainnollistaa konkreettisesti maailmankauppajärjestelmän epäoikeudenmukaisia rakenteita: perushyödykkeiden hintaromahduksen tuottajille aiheuttamaa ahdinkoa ja tukiaisilla ylläpidettävän vientituotannon köyhille maille synnyttämiä ongelmia.

Tampere: Eeva Laine: 040 - 537 4467

HUOM: Reilun kaupan markkinoiden tiedotustilaisuus keskiviikkona 13.10. kello 11:00 Ravintola Klubissa, Tullikamarinaukio 2

Helsinki: Miia Toikka, Ruoka-aika-kampanjan koordinaattori, Kepa, 09-584 23 243, 041-529 6193 Mika Railo, tiedottaja, Kepa: 09-584 23 247, 040-590 3446

Rovaniemi: Elisa Lahti, 050 - 3453 480