Ruoka-aika: Korttikampanja laittaa nälkää kuriin

Ruoka-ajan tiedote
25.11.2002

Ruoka-aika-kampanja innostaa kansalaisia lähettämään postikortin nälän poistamiseksi maailmasta. Maanantaina 16 paikkakunnalla jakeluun tulevilla ilmaiskorteilla kansalaiset voivat lähettää viestin ihmisille, jotka tekevät ruokaa koskevia päätöksiä heidän puolestaan. "Haluan ruokaa, joka ei jätä muita nälkäiseksi", on päättäjille lähtevä viesti.

"Suomalaiset söisivät enemmän eettisesti hyväksyttävää ruokaa, jos heillä vain olisi siihen mahdollisuus. Näillä korteilla kuluttajat voivat vaatia päättäjiltä toimia maataloustuotteiden maailmankaupan oikeudenmukaistamiseksi ja luomu- ja lähiruoan sekä reilun kaupan tuotteiden yleistymiseksi", sanoi Sari Laaksonen, Ruoka-aika-kampanjan koordinaattori.

Kolmen kortin sarjasta yksi on osoitettu ihmisille, jotka tekevät ruokaa koskevia päätöksiä toisten puolesta: kuntien hankintapäälliköille, päiväkoti- koulu- ja työpaikkaruokaloiden vastuuhenkilöille, kauppojen sisäänostajille ja äideille. Suurostajilla on merkittävä rooli eettisen ruoan yleistymisessä Suomessa.

Toinen korteista on osoitettu Suomen ulkomaankauppaministerille. "Maailmankaupan rakenteet ja säännöt sortavat köyhiä maita. Esimerkiksi rikkaiden maiden omille tuotteilleen maksamat vientituet kilpailevat köyhät pienviljelijät ulos omilta markkinoiltaan. On myös Suomen ulkomaankauppaministerin vastuulla muuttaa näistä sääntöjä", sanoi Laaksonen.

Korteissa esiintyy näyttelijä Kai Lehtinen, joka tunnetaan parhaiten roolistaan TV-sarja Raidissa. Kortteja on saatavilla maanantaista lähtien kahden viikon ajan noin 370 MiniMoi-korttitelineessä 16 paikkakunnalla. Lisäksi Ruoka-aika-järjestöt jakavat kortteja tilaisuuksissaan seuraavan kuuden kuukauden aikana.

Kortteja voi lähettää myös sähköpostilla Ruoka-ajan internet-sivulta: www.ruoka-aika.net. Korttikampanja huipentuu toukokuussa 2003 pidettävillä Maailma kylässä -festivaaleilla.

Ruoka-aika on 54 suomalaisen kansalaisjärjestön kampanja, joka pyrkii poistamaan nälän maailmasta. Kampanja pyrkii vaikuttamaan Suomen hallituksen politiikkaan, jotta se ottaisi paremmin huomioon köyhien maiden tarpeet kauppaneuvotteluissa. Lisäksi kampanja pyrkii nostamaan kuluttajien tietoisuutta päivittäisten kulutusvalintojen yhteydestä noin miljardia ihmistä vaivaavaan nälkään.

Kortteja on jaossa seuraavilla paikkakunnilla: Espoo, Helsinki, Iisalmi, Joensuu, Jyväskylä, Kajaani, Kuopio, Lahti, Mikkeli, Oulu, Pori, Tampere, Turku, Vaasa, Vantaa ja Varkaus.

Mika Railo, tiedottaja, Kepa: 09-584 23 247, 040-590 3446

Lähetä kortti.