Poseeraa paremman maailman puolesta kehityksen supervuonna

Suomen on tämän vuoden aikana löydettävä aikaisempaa terävämpiä toimia globaalin kurjuuden poistamiseksi, vaativat kansalaisjärjestöt. Järjestöt julkistivat keskiviikkona Poseeraa parempi maailma -tempauksen antamaan vaatimukselle pontta.
12.4.2005

Kuva: Nainen Poseeraa parempi maailma -kyltti kädessään.
www.poseeraaparempimaailma.fi

"Vuosi 2005 on muodostumassa kehityksen supervuodeksi. Nyt jos koskaan on olemassa kansainvälistä tahtoa köyhdyttämisen lopettamiseksi. Päätöksenteon kovassa ytimessä istuvalla Suomella on moraalinen velvollisuus käyttää asemaansa myös köyhien maiden tilanteen korjaamiseen", sanoi Miia Toikka Kepasta.

Vuoden 2005 aikana ainakin seuraavat hankkeet voivat edistää köyhyyden vastaista työtä:

• Kansainvälinen valuuttarahasto on myöntymässä kultavarantoja myymiseen köyhien maiden velkojen mitätöimiseksi. Aloite on rahaston kevätkokouksen agendalla ensi viikolla.
  • Syyskuussa YK:n jäsenvaltiot joutuvat New Yorkin Millenium-seurantakokouksessa toteamaan, ettei viisi vuotta sitten asetettuja tavoitteita saavuteta, ilman merkittäviä uudistuksia esim. kehitysavun tuplaamista.
  • Maailman kauppajärjestön (WTO) ministerikokous Hong Kongissa joutuu ottamaan kantaa köyhien maiden oikeuteen suojata keskeistä tuotantoaan yksipuolisesti. EU vastustaa ajatusta.

Jotta Suomi ei jäisi supervuonna sivustakatsojaksi, järjestävät kansalaisjärjestöt Poseeraa parempi maailma -tempauksen, jonka tavoitteena on saada tuhannet suomalaiset lähettämään päättäjille valokuvaterveiset. Syyskuussa kuvista kerätään näyttely eduskuntaan.

Kuka tahansa voi osallistua tempauksen internetissä osoitteessa www.poseeraaparempimaailma.fi. Lisäksi kuvia keräävät kymmenet järjestöt kevään ja kesän aikana Lähetysjuhlilta rockfestareille sekä Mahdollisuuksien tori -tapahtumissa.

"Poseeraa parempi maailma -tempaus on suunnattu eduskunnalle, jolla on valta päättää Suomen linjasta globaaleissa teemoissa. Kansanedustajat ovatkin ilahduttavasti aktivoituneet viime aikoina esimerkiksi kehitysapukysymyksissä. Tällä tempauksella pyrimme muuttamaan aktiivisuuden konkreettiseksi toimenpiteiksi", sanoi Toikka.

Miia Toikka, Ruoka-aika-kampanjan koordinaattori (Millennium+5): 041-5296193
Matti Hautsalo: kehityspoliittinen sihteeri, Kepa, (WTO): 040-828 8373
Tytti Nahi, kehityspoliittinen sihteeri, Kepa, (velka ja 0,7-kampanja): 040-7724 247
Mika Railo, tiedottaja, Kepa: 040-590 3446