Nuukuusviikon kotisivut avautuivat

Nuukuusviikon kotisivuilla on runsaasti materiaalia viikon teemoista, mm. toimintaideoita ja taustatietoa ruoan tuotannon aiheuttamista ympäristövaikutuksista.
Tiina Elo
3.4.2002

Kansalaisjärjestöjen vuotuista kestävän kulutuksen teemaviikkoa, Nuukuusviikkoa, vietetään 15.-21.4. Viikon teemana on tänä vuonna ruoan tuotannon aiheuttamat ympäristövaikutukset.

Nuukuusviikolla Kierrätysliikkeen jäsenjärjestöt kampanjoivat lähiruoan, luomutuotannon, kasvispainotteisen ruokavalion ja Reilun kaupan tuotteiden puolesta. Nuukuusviikolla ei siis nuukailla ruoan määrässä tai juosta tarjousten perässä vaan säästetään ruokavalinnoilla energiaa ja luonnonvaroja.

"Monikaan meistä ei ehkä tule ajatelleeksi tekevänsä tärkeitä
ympäristöön vaikuttavia päätöksiä suunnitellessaan ruokaostoksiaan. Ympäristön kannalta ei kuitenkaan ole samantekevää millaista, missä ja miten tuotettua ruokaa syömme", Nuukuusviikon koordinaattori Tiina Elo kertoo.

Elintarvikkeiden kulutus aiheuttaa noin puolet kotitalouksien energiankäytöstä, kun laskelmissa otetaan huomioon elintarvikkeiden valmistuksen aiheuttama energiankulutus. Elintarvikkeiden tuotanto kuljetuksineen haukkaa viidesosan Ruotsin kaikesta energiankulutuksesta. Ruokavalinnat ovat siis tavalliselle kuluttajalle keskeinen energian säästämisen keino.

Ruokateema tarjoaa useita erilaisia tarkastelunäkökulmia:
- Mitä on kestävä kuluttaminen, esimerkkinä ruokaostokset
- Lähiruoan ympäristöhyödyt
- Miksi luomutuotteet maksavat enemmän?
- Miksi lihankulutusta kannattaa vähentää?
- Ruoka ei kuulu roskiin! Mitä tuhlaamme kun heitämme pois käyttökelpoista ruokaa?

LISÄTIEDOT:
- Nuukuusviikon koordinaattori Tiina Elo,tiina.elo@sll.fi