Nicaraguassa sanaharkkaa geenimanipulaatiosyytöksistä

Seitsemän nicaragualaisen kansalaisjärjestön muodostaman allianssin "Nicaragua geenimanipulaatiosta vapaa vyöhyke" toista viikkoa sitten julkaisemat tiedot Yhdysvaltain kehitysyhteistyövirasto USAID:in PROMESA-ohjelman ja YK:n ruokaohjelman levittämistä geenimuunnellusta maissista sai molemmat järjestöt reagoimaan nopeasti. Molemmat kiistävät jyrkästi tuovansa maahan terveydelle haitallisia geenimanipuloituja lajikkeita.
Kimmo Lehtonen
4.6.2002

kuva: Kimmo Lehtonen

MANAGUA -- Syytökset ovat "valheellisia, perusteettomia ja vastuuttomia", todetaan Yhdysvaltain Managuan lähetystön ja USAIDin tiedotteessa. Enemmän kuin närkästyneen sävyisessä viestissä muistutetaan, että nämä samat maissilajikkeet on Yhdysvalloissa tutkittu asianmukaisissa tutkimuslaitoksissa eikä niiden ole todettu aiheuttavan terveyshaittoja. Siksi niille on myönnetty myös vientiluvat. "Samoja lajikkeita ja niitä sisältäviä tuotteita kuluttavat miljoonat kansalaisemmekin", tiedotteessa todetaan.

Allianssin puhemiehen, Centro Humboldtin johtajan Amado Ordoñezin mukaan USAIDin edustajat peruuttivat suunnitellun tapaamisen ja keskustelutilaisuuden, koska "teimme asian jo sitä ennen julkiseksi ja heidän mielestään sen jälkeen ei ollut enää mieltä keskustella asiasta".

Yhdysvaltojen asenne ja politiikka koko geenikysymystä kohtaan käy tiedotteesta kuitenkin ilmi, sillä lopuksi siinä muistutetaan, että maailmassa 500 miljoonaa ihmistä elää aliravittuina ja että geeniteknologia on "mahdollisuus lisätä tuotantoa, vähentää kasvimyrkkyjen käyttöä ja lopulta tuottaa turvallisempaa ja terveellisempää ruokaa".

YK:n ruokaohjelman vastaus allianssille on pitkälle samansävyinen. Siinäkin painotetaan, että ruokaohjelma ei jaa terveydelle vahingollisia geenimuunneltuja ruokahyödykkeitä missään niistä 82 maasta, joissa järjestö operoi. Järjestö muistuttaa, että järjestö auttoi 77 miljoonaa ihmistä viime vuonna ilman terveydelle haitallisia vaikutuksia.

Jos vastauksia lukee tarkasti, niin kumpikaan järjestö ei kiellä ohjelmissaan geenimuunneltujen lajikkeiden käyttöä, vaan terveyshaittoja aiheuttavien geenimuunneltujen lajikkeiden. Molemmilla on nykyään suopea kanta geenimuunteluun sinänsä.
Allianssi sai kuitenkin sisäpoliittisen voiton, sillä Nicaraguan ympäristöasiamies Lisandro D’León Mairena jakoi järjestöjen huolen ja vaatii Nicaraguan maa- ja metsätalousministeriöltä selvitystä maahan kehitys- ja ruoka-apuna tuoduista maissilajikkeista.

Allianssi on esittänyt nyt myös listan yli 30 tuotteesta, joiden se epäilee sisältävän geenimuunneltuja aineksia. Samalla se yrittää nyt vaikuttaa maan parlamenttiin, jotta se kieltäisi näiden tuotteiden tuomisen maahan.

Hallitukselta vaaditaan myös pitkään jäissä olleen kansallisen ruokaturvaohjelman hyväksyntää ja toimeenpanoa. Siinä geenimunneltujen tuotteiden tuominen maahan tuomitaan yksiselitteisesti. Järjestöt ilmoittavat olevansa halukkaita toimimaan yhteistyössä hallituksen kanssa ongelman ratkaisemiseksi ja jotta Nicaragua voisi tulevaisuudessa julistautua geenimanipulaatiosta vapaaksi vyöhykkeeksi.

Allianssin edustajia matkusti myös Roomaan maailman elintarvikehuippukokoukseen, jossa he aikovat esittää syytökset USAID:ia, YK:ta ja oman hallituksen toimintaa kohtaan kansainvälisellä areenalla.