Nälkää murskataan Afrikka 2002 -tapahtumassa

Kepa on tuonut Kaapelitehtaan Afrikka 2002 -tapahtumaan huhmareen ja maissinjyviä. Kävijät kilpailevat siitä, kuka saa nuijittua jyvistä eniten jauhoa kahdessa minuutissa.
Sini Kuvaja
17.4.2002

"Tällainen työläs ruoan valmistus on arkipäivää afrikkalaisille
naisille. Huhmarekisalla haemme huomiota järjestöjen Ruoka-aika-kampanjalle", kampanjan koordinaattori Miia Toikka kertoo.

Lähes 50 järjestön yhteinen kampanja haluaa poistaa nälän maailmasta.

Kuva: Sini Kuvaja
KUVA: Emilia totesi jauhon teon raskaaksi työksi (Sini Kuvaja).

"Ruoan takaaminen kaikille on mahdollista, sillä nälkä ei johdu ruoan puutteesta vaan on poliittinen ongelma. Nälkä lähtee lisäämällä ihmisten päätäntävaltaa, siirtymällä lähiruokaan ja kehittämällä viljelymenetelmiä", Toikka sanoo.

Afrikka 2002 -tapahtuma alkoi torstaina ja jatkuu sunnuntaihin. Päänäyttely on afrikkalainen tori, jolla yli 80 järjestöä, yritystä ja muuta yhteisöä esittäytyy. Ilmaistapahtuma tarjoaa seminaareja eri teemoista ihmisoikeuksista kauppaan, kulttuuriin, ympäristöön ja köyhyyteen. Musiikkivieraita ovat zimbabwelainen Black Umfolosi, senegalilainen Fania sekä tansanialainen rap-artisti Only Face.

Kuva: Sini Kuvaja
Suomen Pakolaisavun palapelin avulla voi testata miten hyvin tuntee Afrikan valtiot. Kuva: Sini Kuvaja

Linkki Afrikka 2002-tapahtuman sivuille
Ruoka-ajan sivuille