Nälkä lähtee Mahdollisuuksien toreilla

Kansalaisjärjestöjen jokakeväinen Mahdollisuuksien tori -tapahtuma valtaa seitsemäntoista paikkakuntaa touko-kesäkuussa eri puolilla Suomea. Toreilla esittäytyy yhteensä toista sataa kansalaisjärjestöä ja niille odotetaan kymmeniä tuhansia kävijöitä.
1.5.2002

Lauantaina kansalaisjärjestöjä ja monikulttuurista Suomea esittelevä tori järjestetään Turussa, jossa tapahtuma huipentuu vapaaehtoistyöllä kunnostetun purjelaiva Estellen lähtöön avustusmatkalle kohti Angolaa. Estelle vie Angolaan muun muassa koulu- ja sairaalatarvikkeita ja tuo paluulastissa reilun kaupan tuotteita Suomeen sekä Eurooppaan.

Mahdollisuuksien torien päätapahtumaa vietetään 25.5. Vaasassa. Kevään aikana toreja juhlitaan myös Helsingissä, Hyvinkäällä, Hämeenlinnassa, Jyväskylässä, Jämsässä, Kajaanissa, Karjaalla, Kuopiossa, Lappeenrannassa, Mikkelissä, Oulussa, Ruukissa, Seinäjoella, Tampereella ja Tuupovaarassa.

Tänä vuonna torien pääteema on yli 50 kansalaisjärjestön Ruoka-aika-kampanja, joka on ilmoittanut tavoitteekseen nälän poistamisen maailmasta. "Haluamme muistuttaa kampanjalla suomalaisia siitä, että nälkä on poliittinen ongelma, sillä maailmassa on tarpeeksi ruokaa jokaiselle", kertoo Kepan kampanjakoordinaattori Miia Toikka. "Mahdollisuuksien toreilla suomalaiset voivat tutustua itse keinoihin, joiden avulla jokainen voi taistella nälkäongelmaa vastaan. Esimerkiksi reilun kaupan tuotteiden ja lähiruoan suosiminen ovat pieniä mutta tärkeitä valintoja."