Näkyykö nälkä festareilla?

Eksoottinen ruoka vetää yleisöä Maailma kylässä -tapahtumaan, mutta moniko kävijöistä tuntee ruokateeman vakavamman puolen?
Sini Kuvaja
17.5.2003

"Kansainvälisyys, monikulttuurisuus, reilu kauppa", ehdottavat satunnaiset vastaantulijat festivaalialueella, kun heiltä kysytään Maailma kylässä -tapahtuman teemaa.

Ja sitten alkaa polttaa: "Ruoka ylipäänsä, ruoka, nälkä." Harva eksoottisten ruokien maistelija on kuitenkaan kuullut kansalaisjärjestöjen Ruoka-aika-kampanjasta, joka haluaa poistaa nälän maailmasta. Kampanjan koordinaatioryhmän puheenjohtajaa Eija Viitasta se ei harmita.

"Teemana on ruoka eikä nälkä. Ei ole paha että ihmiset ovat kiinnostuneita ruoasta. Siinä syödessään he nielevät jotain myös erilaisista kulttuureista ja alkavat ehkä myöhemminkin ajatella näitä asioita. On kiva että on tällaisia myönteisiä tapahtumia", Viitanen kehuu.

Hän jakaa ohikulkijoille postikortteja yhdessä kampanjan assistentin Kati Räsäsen kanssa. Ruoka-aika-teltan edessä on oransseja postilaatikoita ulkomaankauppaministerille sekä kaupan keskusliikkeille. Niihin voi jättää terveisensä yhtymällä kampanjan viesteihin: "Rikkaiden maiden on lopetettava epäreilu hintakilpailu kehitysmaiden markkinoilla" ja "Haluan ostaa ja syödä reilun kaupan tuotteita sekä suomalaista lähi- ja luomuruokaa".

"Kortteja on jätetty paljon etenkin tänään sunnuntaina. Lauantaina oli sateista ja monet kulkivat vain teltan ohi", Räsänen kertoo.

Naiset avainasemassa ruokkijoina

Ruokamaailma-teltan täpötäysi yleisö saa teemaan liittyvän tietoiskun ruokanautintojen lomassa. UNIFEM järjestää lavalla kisan, jossa järjestön hallitukseen kuuluva Irina Krohn ottaa mittaa näyttelijä Eeva Vilkkumaasta jauhamalla maissia huhmareilla. Naisten työskennellessä Kepan kehityspoliittinen sihteeri Linus Atarah kertoo että monissa Afrikan maissa maaseudun naisten aika menee tällaiseen työlääseen ruoanvalmistukseen.

"Ja jos ruoka ei ole ajoissa, mies saattaa suuttua", Atarah jatkaa.

Tulos julistetaan tasapeliksi, ja Krohn sekä Vilkkumaa kuvaavat jauhamista raskaaksi työksi.

"Tulee empatia Afrikan naista kohtaan kun ymmärtää näin toisen elinolosuhteita. Ajatus siitä, ettei pystyisi ruokkimaan lapsiaan tuntuu hirveältä", Krohn kommentoi kisan jälkeen.

Krohnin mukaan naisten aseman kohentaminen ja Ruoka-aika-kampanja sopivat hyvin yhteen, sillä naiset vastaavat pääosin ruokahuollosta ja viljelystä ja myös länsimaissa tekevät ruokatalouteen liittyvät päätökset.

"Ruokahuoltoon liittyvien valintojen kautta naiset pystyvät lisäämään oikeudenmukaisuutta maailmassa."

Makkaraa vegaaneille

Ruoka-aika-kampanjan teemat täyttävät Expo-teltan, joka vie kaukaisiin ruokamaailmoihin. Sambialaisen Emma Nakapizyan valokuvanäyttelyssä sambialainen perhe istuu tavallisen näköisen aamiaispöydän ääressä. Kahvikuppien lisäksi pöydässä on kuitenkin kurpitsoita, bataatteja, paahdettuja maapähkinöitä ja kassavaa. Perinteinen ateria näyttää vähemmän houkuttelevalta, sillä siihen kuluu kuivattujen kurpitsanlehtien, sienten ja pähkinöiden lisäksi toukkia. Kuvanäyttely kertoo, että sambialaisten nälkää pahentaa maissin yksipuolinen viljely. Perinteiset kassava, hirssi ja durra olisivat parempia vaihtoehtoja, sillä ne kestävät hyvin kuivuutta.

Toisella seinällä voi Raisa Karjalaisen kuvien välityksellä tutustua nicaragualaisiin luomukahvin viljelijöihin. Heiltä peräisin olevaa reilun kaupan kahvia saa Suomestakin. Yhdessä kuvatekstissä Cosatinin osuuskunnan luottamushenkilö Pedro Gusman kertoo: "Tärkein asia mitä luomuviljelykoulutus minulle tarjosi, oli uudenlainen suhtautuminen luontoon. Luonnosta ja elinympäristöstä, erityisesti veden laadusta on pidettävä huolta."

Vegaaniliitto on yksi Expo-teltan järjestöistä ja myös mukana Ruoka-aika-kampanjassa. Liiton pöydän takaa löytyvä Piia Parviainen ei kuitenkaan tyrkytä veganismia ihmelääkkeeksi, joka poistaisi maailman nälän.

"En usko, että tietty ruokavalio on ratkaisu. On otettava huomioon kunkin maan olosuhteet huomioon ja se asutaanko maalla vai kaupungissa. Joissain paikoissa voi olla ekologisempaa käyttää muunlaista ruokavaliota."

Parviainen jatkaa kuitenkin, että varsinkin länsimaissa olisi järkevää lisätä kasvisten osuutta ruokavaliossa. On ekologisempaa, että ihminen käyttää hyväkseen esimerkiksi viljan valkuaisen suoraan, kuin että se kierrätetään eläinten kautta.

Vegaaneillekin kelpaisi Nakapizyan kuvaama "sambialainen makkara". Se on juurista ja maapähkinäjauhosta valmistettu perinteinen, proteiinista rikas kakku.