Mahdollisuuksien torit valtaavat Suomen

19.5.2002

Kansalaisjärjestöjä ja monikulttuurista Suomea esittelevä Mahdollisuuksien tori -tapahtuma järjestetään touko-kesäkuussa 18 paikkakunnalla eri puolilla Suomea. Vilkkain toripäivä on lauantai 25.5, jolloin torien päätapahtumaa vietetään Vaasassa.

Mahdollisuuksien tori järjestetään samana päivänä myös Helsingissä, Joensuussa, Jämsässä, Kajaanissa, Mikkelissä, Ruukissa ja Seinäjoella. Kesäkuussa toreja juhlitaan Karjaalla, Oulussa ja Tuupovaarassa. Yhteensä toukokuun alussa käynnistyneessä toritapahtumassa esittäytyy toista sataa kansalaisjärjestöä ja niille odotetaan kymmeniä tuhansia kävijöitä.

Torit tarjoavat eri asioita eri paikkakunnilla. Esimerkiksi Lappeenrannassa nähtiin paikallisen kehitysmaakaupan järjestämä muotinäytös, Helsingissä on tarjolla poliisien polkupyörähuutokauppa ja kurdilasten tanssia, Oulussa pelataan liveroolipeliä sekä nähdään teatteri- ja taiji-esityksiä. Vaasan päätapahtumassa kuunnellaan afrikkalaista musiikkia ja tutustutaan paikallisiin järjestöihin, kuten
Vaasan kehitysmaaseuraan, Bahá'i-yhteisöön, Unicefiin ja Kirkon ulkomaanapuun. Useimmilla toreilla on tarjolla elävää musiikkia ja eksoottisia ruokia.

Mahdollisuuksien tori on monella paikkakunnalla lähtölaukaus kansalaisjärjestöjen Ruoka-aika-kampanjalle, jossa on mukana 50 järjestöä Marttaliitosta Maan ystäviin ja Vegaaniliitosta MTK:hon. Kampanjan tavoitteena on nälän poistaminen maailmasta.

"Kampanjajärjestöt pitävät nälkää poliittisena ongelmana, sillä maailmassa on tarpeeksi ruokaa jokaiselle. Haluamme muistuttaa suomalaisia siitä, että jokainen tekee ruokakaupassa arkisia valintoja, joilla on globaaleja vaikutuksia. Mahdollisuuksien toreilla tavalliset suomalaiset voivat tutustua reiluun kauppaan, lähiruokaan ja muihin valintoihin, joilla jokainen voi osallistua nälkäongelman poistamiseen", kertoo Kepan toiminnanjohtaja Folke Sundman.

Usealla toripaikkakunnalla kävijät voivat kokeilla viljan jauhamista suuressa afrikkalaisessa huhmareessa. "Toreilla järjestettävät huhmarointikisat muistuttavat kävijöitä siitä, että suurin osa maailman nälkäänäkevistä elää köyhien maiden pienviljelijäperheissä. Dramaattiset uutiskuvat nälkäänäkevistä paljastavat vain jäävuoren huipun - arkipäivän nälkä on näkymätöntä, jatkuvaa ja pitkäaikaista
ravinnonpuutetta", muistuttaa ruokakampanjaa koordinoiva Miia Toikka.

Toimituksille tiedoksi:
Korkearesoluutioisia lehdistökuvia osoitteessa www.kepa.fi/mtorit/toimittajat. Mahdollisuuksien torit verkossa osoitteessa www.kepa.fi/mtorit, Ruoka-aika osoitteessa www.ruoka-aika.net.

Lisätietoja Mahdollisuuksien toreista: Kai Artes, tapahtumakoordinaattori, Kepa, 040 543 8979; Janne Sivonen, tiedottaja, Kepa, 050 343 1105.

Lisätietoja Vaasan päätapahtumasta: Kaarlo Koskimies, 050 304 1046; Anne Tanhua, Vaasan kehitysmaaseura

Ruoka-aika-kampanja: Miia Toikka, koordinaattori, Kepa: 041 529 6193.