Mahdollisuuksien torit käynnistyvät ympäri Suomea

Kansalaisjärjestöjen jokavuotiset Mahdollisuuksien tori -tapahtumat ovat jälleen pyörähtämässä käyntiin 18 paikkakunnalla Suomessa. Tänä vuonna torien teemana on reilumpi Caffè Latte.
Mika Railo
11.10.2002

Mahdollisuuksien torit tuovat suomalaisen kansalaisjärjestökirjon kaupunkilaisten ihasteltavaksi. Musiikki, etninen ruoka ja ruohonjuuritason kehitysyhteistyö ovat torien tärkeimmät vetonaulat. Ensimmäinen torin järjesti Vaasan kehitysmaaseura vuonna 1986, jonka jälkeen tapahtuma on levinnyt parillekymmenelle paikkakunnalle.

Ruoka-aika-kampanjan Caffè Latte -tempaus muistuttaa kuntapäättäjiä näiden vastuusta globaalien ongelmien ratkaisuissa. "Suomalaiset kunnat ovat merkittäviä taloudellisen vallan käyttäjiä", sanoi Ruoka-ajan koordinaattori Miia Toikka Vaasassa 11.5. pidetyssä tiedotustilaisuudessa.

"Jos kunnat suuntaisivat hankintojaan Reilun kaupan tuotteisiin ja lähellä tuotettuun luomuruokaan, sillä olisi merkittäviä vaikutuksia ruokatalouden kehitykseen Suomessa ja viljelijöiden elinolojen paranemiseen kehitysmaissa."

Caffè Latte -äänestyksessä torikävijät voivat ottaa kantaa oikeudenmukaisemman maailmankaupan puolesta. Tempaus käyttää kahvia ja maitoa esimerkkeinä vapaakaupan köyhille maille aiheuttamista ongelmista. Maidon dumppaus kehitysmaihin ja kahvin säätelemätön ylituotanto ovat useissa maissa ajaneet pientuottajat kestämättömään tilanteeseen. Esimerkiksi kahvisadosta viljelijälle koituva korvaus ei sataan vuoteen ole ollut yhtä alhainen kuin nyt.

Ruoka-aika on 58 suomalaisen kansalaisjärjestön kampanja, joka pyrkii poistamaan nälän maailmasta. Keskeisinä tavoitteena on nostaa suomalaisten kuluttajien tietoisuutta noin miljardia ihmistä vaivaavan nälän syistä sekä vaikuttaa Suomen hallituksen politiikkaan, jotta se ottaisi paremmin huomioon köyhien maiden tarpeet.

Mahdollisuuksien torien yleisöllä on myös mahdollisuus valita oma suosikkinsa Kumppanuus-palkinnosta kilpailevista järjestöhankkeista. Ensimmäisen laadukkaalle kehitysyhteistyöhankkeelle myönnettävän palkinnon jakaa valtioneuvos Harri Holkeri ja voittaja julkistetaan marraskuussa.

Kevään ensimmäisen torin järjestettiin Tamperella viime lauantaina. Tällä viikolla ovat vuorossa Lappeenranta, Maarianhamina ja Vaasa. Kesän muut paikkakunnat ovat Hyvinkää, Jämsä (20.5.), Helsinki Kajaani, Savonlinna, Turku (22.5.), Seinäjoki (28.5.), Jyväskylä (29.5.), Oulu (4.6.), Hämeenlinna, Karjaa, Kuopio, Mikkeli (5.6.) ja Rovaniemi (11.9.).