Mahdollisuuksien torin satutyöpajoissa sukelletaan afrokaribialaiseen maailmaan

Suuri osa Suomessa tehtävästä kansainvälisyyskasvatuksesta on järjestöjen vastuulla. Koulujen lisäksi kansainvälisyyteen kasvetaan päivähoidossa, töissä ja harrastuksissa.
Ilona Niinikangas
18.5.2004

Kansalaisyhteiskunnan rooli kasvattajana näkyy hyvin myös Helsingin Mahdollisuuksien torilla, joka järjestetään lauantaina 22. toukokuuta Rautatientorilla. Tapahtumassa on mukana noin 100 järjestöä ja yhdistystä, joista kolmasosa kuuluu Kepan koordinoimaan kansainvälisyyskasvatusverkostoon. Mukana on laaja joukko toimijoita poliittisista ja uskonnollisista yhdistyksistä nuorisojärjestöihin, urheiluseuroihin ja säätiöihin.

Yksi verkoston jäsenistä on Helinä Rautavaaran museo Espoosta. Museon työntekijät vetävät Kulttuurikeskus Caisassa satutyöpajoja, jotka tutustuttavat suomalaiset afrokuubalaiseen maailmaan. Työpajan ohjaaja kertoo vanhaa kansantarua Orunla-pojasta ja kilpikonnan rummusta, jonka jälkeen kuulijat voivat piirtää tai maalata mieleen nousseita kuvia.

"Työpajat tuovat kaukaiset kulttuurit lähelle draaman keinoin", kertoo museolehtori Johanna Illman."Kansainvälisyyskasvatuksen ei aina tarvitse olla faktojen jakelua, vaan apuna voidaan käyttää myös mielikuvitusta. Joskus epäsuora vaikuttaminen voi olla kaikkein tehokkain keino hälventää ennakkoluuloja."

Kansainvälisyyskasvatusverkoston projektisihteeri Pauliina Koponen kiittelee suomalaisten järjestöjen aktivisuutta: "Kansainvälisyyskasvatus on viime aikoina saanut uusia muotoja ja järjestöt ovat alkaneet tehdä entistä enemmän yhteistyötä. On tärkeää, että kansainvälisyyteen kasvatetaan eri ikäisiä ihmisiä arjen eri tilanteissa: kodeissa, urheilukentillä ja kouluissa."

Kepa on tukenut suomalaisten kansainvälisyyskasvatusta tekevien järjestöjen yhteistyötä vuodesta 2000.

Helsingin Mahdollisuuksien tori Rautatientorilla 22.5. klo 12-18.
Afrokaribialaisia satutyöpajoja pidetään Kulttuurikeskus Caisassa klo 13-14, 14.15-15.15 ja 15.30-16.30. Työpajat ovat ilmaisia eikä niihin tarvitse ilmoittautua erikseen.

Aila Kinnunen, Mahdollisuuksien torin tiedottaja, p. 0500-638 400.
Johanna Illman, Helinä Rautavaaran museolehtori, p. (09) 412 94 39.
Pauliina Koponen, Kansainvälisyyskasvatusverkoston projektisihteeri, p. 050 329 1605.