Mahdollisuuksien toreilta köyhyydenvastaisia viestejä päättäjille

Globaaleista kysymyksistä tulee paikallisia lähes parillakymmenellä paikkakunnalla pääosin toukokuussa järjestettävillä Mahdollisuuksien toreilla.
12.5.2006

Koko perheen monikulttuurisissa tapahtumissa torikävijät voivat muun muassa lähettää omat köyhyydenvastaiset terveisensä vaalipiirinsä kansanedustajille.

Valmiisiin "Terveisiä jostakin Suomesta" -kortteihin voi kirjoittaa viestinsä siitä, että Suomenkin pitää osaltaan muuttaa köyhyyttä ja eriarvoisuutta ylläpitäviä kansainvälisiä rakenteita. Kortteja kerätään myös muissa tapahtumissa vuoden ajan. Tuhannet terveiset välitetään yhdellä kertaa maaliskuun 2007 vaaleissa valituiksi tulleille kansanedustajille, kun osa kortteja lähettäneistä äänestäjistä toimittaa ne henkilökohtaisesti perille.

"Suomen linjasta kansainvälisissä kysymyksissä päättävän eduskunnan olisi aika aktivoitua myös köyhyyskysymyksissä. Siksi on tärkeää kertoa kansanedustajille, millaista politiikka äänestäjät näiltä odottavat. Muuten olemme osasyyllisiä köyhyyden jatkumiseen", tiedottaja Mika Railo sanoo.

Mahdollisuuksien torit ovat näyteikkunoita paikkakuntien järjestö- ja kulttuurielämään, sillä suurimmissa tapahtumissa on mukana yli 40 järjestöä tai muuta toimijaa Maan ystävistä Marttoihin. Toreilla on tarjolla esimerkiksi tanssia, teatteria ja maailmankeittiön herkkuja. Pisimmän keikkamatkan toreille tekevät sisällissodan runtelemasta Nepalista muutamille paikkakunnille esiintymään saapuvat Nepathya- ja James Lhomi Group -yhtyeet.

Toisenlaista tarinaa toreilla kertoo Mahdollisuuksien torien kutsuvieras, sambialaisen JCTR-järjestön velka- ja kauppa-asiantuntija Saul Banda Jr. Hän yrittää vastata kysymykseen, muuttuiko sambialaisen arjessa mikään, kun maan ulkoinen velka putosi viime vuodenvaihteessa kertaheitolla reilusta seitsemästä miljardista dollarista 500 miljoonaan dollariin velkojen mitätöinnin vuoksi.

Kuluva vuosi on Mahdollisuuksien toreille 20-vuotisjuhlavuosi, sillä Vaasassa vuonna 1986 järjestetty ensimmäinen toritapahtuma aloitti koko Suomen vallanneen perinteen. Toriverkostoa kehitetään tänä vuonna EU-rahoituksen turvin ja syksyllä ne leviävät Latviaan.

Tänä vuonna Mahdollisuuksien toreja järjestetään 19 paikkakunnalla aina Rovaniemeltä Maarianhaminaan. Vilkkain viikonloppu on 19.-20. toukokuuta, jolloin Seinäjoella, Kuopiossa, Kajaanissa, Oulussa, Savonlinnassa ja Vaasassa järjestetään "maailmankuvien kierrätykseen" pyrkivä toritapahtuma. Kehitysyhteistyön palvelukeskus Kepa koordinoi Mahdollisuuksien tori -verkostoa.

Toimituksille tiedoksi: Painokelpoisia kuvia vuoden 2006 ensimmäisestä Mahdollisuuksien tori -tapahtumasta, joka järjestettiin Lahdessa 23. huhtikuuta, löytyy Mahdollisuuksien torien pressisivulta. Kuvat ovat vapaasti tiedotusvälineiden käytössä.