Mahdollisuuksien toreille tultiin Nepalista asti

Mahdollisuuksien torit menestyivät tänä keväänä useimmilla paikkakunnilla hyvin. Esimerkiksi Tampereella kävijöitä oli lähes kymmenkertainen määrä edellisvuoteen verrattuna, ja Hyvinkäällä ja Oulussa toimintaansa esitelleitä järjestöjä oli kaksinkertainen määrä.
6.6.2006
James Lhomi Group (Kuva: Sanna Rekola) James Lhomi Group esiintymässä Turun Mahdollisuuksien torilla 28.5.

Pisimmän esiintymismatkan kansalaisjärjestöjen jokavuotiseen voimannäytteeseen eli Mahdollisuuksien tori -tapahtumiin tekivät nepalilaiset Nepathya- ja James Lhomi Group -yhtyeet.

"Aluksi luulimme, että kutsu Suomeen oli vain pilaa. Otimme kartan ja katsoimme, missä Suomi on ja totesimme, ettei noin pitkälle voi kukaan koskaan matkustaa", kertoo James Lhomi -yhtyeen jäsen Mikma Lenduk Lhomi.

Yhtye saapui Suomeen Wyckliffe-raamatunkääntäjien kutsusta ja esiintyi muun muassa Turun, Jyväskylän ja Mikkelin Mahdollisuuksien toreilla sekä Maailman kylässä -festivaalilla Helsingissä.

Muutamilla paikkakunnilla tapahtumajärjestäjien ikuinen kiusaaja, sää, verotti yleisömenestystä. Esimerkiksi Mikkelin tapahtumassa 3. kesäkuuta tanssivat lähinnä sadepisarat. Lenduk Lhomia ei kaatosade kuitenkaan haitannut.

"Luulin Mahdollisuuksien toreja tavallisiksi markkinoiksi, mutta yllätyin, kun tarjolla olikin etupäässä tietoa ja ajatuksia", Lenduk Lhomi hymyili karvahattunsa alta Mikkelin sateisessa satamassa.

"Tämä idea kansalaisjärjestöjen keskinäisestä verkostoitumisesta ja yhteistyöstä on asia, jonka haluan ehdottomasti viedä mukanani Nepaliin", hän jatkoi.

Kuluvan vuoden 20:sta Mahdollisuuksien tori -tapahtumasta 15 on jo pidetty. Kepan koordinoimilla toreilla oli esillä monipuolisesti kehitysyhteispolitiikkaan ja monikulttuurisuuteen liittyvät teemat, tänä vuonna erityisesti köyhyys ja kehitysmaiden velka-asiat. Arviolta 16 000 kävijää vetäneitä tapahtumia oli järjestämässä yhteensä vajaa kolme sataa järjestöä tai muita toimijaa.

Torikävijät vaativat myös oman vaalipiirinsä kansanedustajilta aktiivisempia toimia köyhyyden poistamiseksi maailmasta. Kansalaisten terveisiä kerättiin vaalipiirikohtaisiin postikortteihin, jotka luovutetaan uudelle eduskunnalle ensi keväänä. Nyt kasassa on jo 3 271 korttia Oulusta Ahvenanmaalle.

Kortteja kerätään vielä lähes vuoden ajan netissä osoitteessa www.globbarit.fi sekä muissa tapahtumissa, kuten esimerkiksi Suomen Lähetysseuran valtakunnallisilla lähetysjuhlilla Jyväskylässä 9.-11. kesäkuuta.

• Koordinaattorit Terhi Summa, 040-761 8925, ja Kaisu Tuominen, 050-5986293, Kepasta

Lisää tietoa aiheesta