Kuva:
Alexis Maryon

Maailma kylässä -festivaalin musiikkiohjelma julkistettu

Maailma kylässä -festivaalilla kuullaan tänä vuonna runsaasti Afrikan rytmejä.
9.4.2015

Festivaalin pääesiintyjinä nähdään muun muassa Orlando Julius & The Heliocentrics, malilainen Songhoy Blues sekä länsiafrikkalainen Sierra Leone's Refugee All Stars. Tapahtumassa esiintyvät myös kotimaansa tabuja rikkova Mashrou' Leila Libanonista sekä egyptiläinen vallankumousmuusikko Ramy Essam. Festivaalin pääteemana on kehitys.

Koko perheen ilmaistapahtuma järjestetään 23.–24.5. Helsingissä.

Pakolaisleiriltä maailmanmusiikin kärkeen

Pakolaisleirillä perustetun Sierra Leone's Refugee All Starsin musiikki kumpuaa kokemuksista sisällissodan keskeltä. Kokoonpano ponnahti suuren yleisön tietoisuuteen yhtyeestä vuonna 2005 tehdyn koskettavan dokumentin myötä, ja seuraavana vuonna yhtyettä kuultiin Blood Diamond – Veritimantti -elokuvan soundtrackillä. Tänä keväänä yhtye kiertää eri puolilla Yhdysvaltoja ja Eurooppaa, ja muistuttaa yleisöä Länsi-Afrikan ebolaepidemiasta. Bändin tuo Maailma kylässä -festivaalille Suomen Punainen Risti.

Afrobeatia ja aavikkobluesia

Maailmanmusiikin soittolistojen kärkijoukossa keikkuvan Songhoy Bluesin kansainvälinen ura lähti nousukiitoon, kun bändi osallistui Blur-yhtyeestä tunnetun Damon Albarnin luotsaaman Africa Expressin sessioihin. Nelikko on kiertänyt ympäri Eurooppaa soittamassa täysille saleille, ja yhtye julkaisi odotetun ensialbuminsa Music In Exilen helmikuussa 2015.

Sunnuntaina päälavan tarjonta huipentuu afropopin legendan, saksofonisti Orlando Juliuksen ja lontoolaisen nykyjazz-kollektiivin The Heliocentricsin konserttiin. Highlifea, jazzia ja soulia kotimaansa rytmeihin uraauurtavasti yhdistellyt Julius kuuluu nigerialaisen musiikin kärkinimiin. Muun muassa Mulatu Astatken ja DJ Shadow'n kanssa yhteistyötä tehnyt The Heliocentrics tuo Juliuksen sointiin säväyksen psykedeliaa, ja lopputulos on tiukkaa funkia progressiivisella otteella.

Festivaalin esiintyjät rikkovat tabuja

Libanonilaisen Mashrou' Leilan melodinen rock on tarttuva yhdistelmä kitaravetoista indiepoppia, folkvaikutteita ja stadionrock-tunnelmaa. Bändi rikkoo kotimaassaan tabuja käsittelemällä kappaleissa esimerkiksi homoseksuaalisuutta.

Egyptiläinen laulaja-lauluntekijä Ramy Essam nousi kansainväliseen julkisuuteen vuonna 2011 Tahririn aukion tapahtumien myötä, kun hänen Irhal-kappaleestaan tuli Egyptin kansannousun tunnuslaulu.

Maailma kylässä -festivaali täyttää 20 vuotta

Maailma kylässä järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 1995. Viime vuonna tapahtumassa vieraili noin 80 000 ihmistä. Musiikin ja asiaohjelman lisäksi tarjolla on katutaidetta, lastenohjelmaa, ruokaa ja satoja näytteilleasettajia.

Maailma kylässä järjestetään 23.–24.5. Helsingin Kaisaniemen puistossa ja Rautatientorilla. Tapahtumaan on vapaa pääsy.

Festivaalin pääjärjestäjä on Kepa ry. Pääpartnerit ovat tänä vuonna Suomen Punainen Risti, Raha-automaattiyhdistys, Suomen ammattiliittojen solidaarisuuskeskus SASK, Euroopan unioni, ulkoministeriö ja Metro-lehti.

Festivaalin musiikkiohjelma

Lauantai 23.5. klo 11–20: Songhoy Blues (MLI), Aziza Brahim (ARG/ESP/ESH), Sierra Leone's Refugee All Stars (SLE), Ramy Essam (EGY), Klezmofobia (DEN), Janna, Diandra ja Hossni Boudali, Kaveri Special, Pietarin Spektaakkeli, Tsuumi Sound System, Levi Nean & Awale (FIN/CIV), Nukkearkku – matka-arkun salaisuus
Lauantain festivaaliklubi Virgin Oil Co.:ssa klo 20–03: Paleface & Räjähtävä Nyrkki, Koiton Laulu, Komea Seppo & Rytmiorkesteri, Dj TyTTi

Sunnuntai 24.5. klo 11–18: Orlando Julius & The Heliocentrics (NGR/GBR), UMO – Helsinki – Cotonou (FIN/BEN), Mashrou' Leila (LIB), Jaliba Kuyateh & Kumareh Band (GAM), Aurora, Kalle Salonen band feat. MC K, Baran & Oriental Hype (FIN/IRI), Dounya Fanyi Fan (FIN/BUR/GUI/MLI), Satu Sopanen ja Tuttiorkesteri
Sunnuntain festivaaliklubi Tavastialla klo 21–03: Songhoy Blues (MLI), Aiyekooto & Afrobeat International (FIN/NGR), Dj Svengali

Festivaalin asiaohjelma julkistetaan 23.4.

Johanna Eurakoski
Viestintä- ja varainhankintapäällikkö