Maailma kylässä -festivaalin kymmenes täysosuma

Kepan tuottama Maailma kylässä -festivaali järjestettiin viikonloppuna kymmenettä kertaa. Helsingin Kaisaniemen ja Rautatientorin valloittaneessa tapahtumassa nautittiin monipuolisesta musiikki- ja asiaohjelmasta.
24.5.2009

Sateinen lauantai verotti yleisömäärää, mutta tälle vuodelle saatu lisätila Rautatientorilta varmisti, että kävijöitä kertyi noin 65 000.

Festivaalilla toista kertaa esiintynyt Eino Grön hurmasi sunnuntai-iltapäivän aurinkoisessa säässä. Huomiota herättivät myös Rautatientorin kuubalainen muuri-installaatio ja tapahtuman päättänyt kolumbialainen urbaanin katusalsan mestari La-33.

Festivaaleilla palkittiin ahkerimmin kehitysyhteistyötä ja reilua kauppapolitiikkaa puolustaneet kansanedustajat. Kehityskysymyksistä kiinnostuneiden suomalaisten globbariverkosto on seurannut kansanedustajien tekemisiä kuluvan vaalikauden ajan ja palkitsi nyt eniten pisteitä eli ”peukkuja” saaneet ”peukkukuninkaalliset” ensimmäistä kertaa. Eniten pisteitä sai Pertti Salolainen (kok.), ja hänen lisäkseen palkittiin kahdeksan muuta kansanedustajaa.

Asiaohjelman pääteemana oli ilmastonmuutos. Pääministeri Matti Vanhasen tähdittämässä ”Suomi ilmastopolitiikassa” -paneelissa peräänkuulutettiin sitovia kansallisia, eurooppalaisia ja globaaleja sopimuksia, jotta maailma säästyisi tuhoisalta, yli kahden asteen keskilämpötilan nousulta. Jo parin asteen lämpeneminen vaarantaisi muun muassa noin miljardin köyhän ihmisen vedensaannin, muistutti panelistina toiminut brittiläinen ilmastoaktiivi Liz Hutchins.

Vuodesta 1995 lähtien järjestetty festivaali lisää suomalaisten tietämystä muiden maiden kulttuureista, kehitysmaista ja kansalaisjärjestöistä. Noin kolmesataa järjestöä esitteli omaa toimintaansa tapahtumassa.

Maailma kylässä -festivaalin pääjärjestäjä Kehitysyhteistyön palvelukeskus Kepa ry on lähes kolmensadan kehitysyhteistyötä tekevän tai muuten kehitysmaa- ja globaalikysymysten kanssa työskentelevän suomalaisen kansalaisjärjestön kattojärjestö. Kepan toimintaa tuetaan ulkoministeriön kehitysyhteistyömäärärahoista.