Teho Majamäki & Travelogue Ensemble on yksi festivaalin esiintyjistä. Bändi nousee Savanna-lavalle sunnuntaina kello 13:00.
Kuva:
Kepa

Maailma kylässä -festivaali valloittaa Helsingin keskustan viikonloppuna

Kepan kulttuurikarnevaali tarjoaa taas kerran ilmaiskonsertteja, puheohjelmaa ja ruokakulttuuria jokaiseen makuun.
23.5.2016

Kehitysyhteistyön kattojärjestö Kepan suurtapahtuma täyttää Kaisaniemen puiston ja Rautatientorin tulevana viikonloppuna kansainvälisestä musiikista, ajankohtaisista keskusteluista, sadoista näytteilleasettajista ja herkullisesta ruoasta.

Maailma kylässä tarjoaa viikonloppuna 28.-29. toukokuuta lähes 20 ilmaiskonserttia. Kaisaniemen puiston päälavalle nousee brittiläinen kulttibändi Asian Dub Foundation, ruotsalainen hiphopin pioneeri Looptroop Rockers, korealainen elektronisen musiikin indietrio Idiotape, dancehall-yhtye Alo Wala sekä maailmanmusiikkilistojen kärjessä keikkuva Bombino. Kotimaisia vetonauloja ovat Scandinavian Music Group ja Mira Luoti sekä Teho Majamäki, joka tuo Savanni-lavalle muun muassa Ismo Alangon ja Palefacen.

Teemana oikeudenmukaisuus – keskustelemassa presidentti Halonen

Maailma kylässä 2016 nostaa esille oikeudenmukaisuutta eri näkökulmista. Festivaalilla käsitellään ajankohtaisia aiheita, kuten radikalisoitumista, kehitysyhteistyöleikkauksia, pakolaistilannetta ja vihapuhetta. Puhe- ja kirjallisuusohjelmassa korostuvat myös kestävä talous sekä ilmasto ja ympäristö.

Presidentti Tarja Halonen osallistuu lauantaina paneelikeskusteluun, jossa pohditaan kenellä on oikeus sivistykseen. Keskustelu lähetetään suorana Yle Radio 1:ssä. Ministeri Lenita Toivakka kertoo Rautatientorilla Suomen tuen merkityksestä Aasian maissa. Kepan Energia ja talous -päättäjäpaneelissa puolueiden puheenjohtajat Antti Rinne (sd.), Ville Niinistö (vihr.) ja Sari Essayah (kd.) sekä kansanedustajat Li Andersson (vas.), Aila Paloniemi (kesk.), Saara-Sofia Sirén (kok.) ja Veera Ruoho (ps.) keskustelevat, miten luoda hyvinvointia kaikille tuhoamatta ilmastoa.

Kansallisteatterin Lavaklubilla esitetään kolme pysäyttävää dokumenttia, muun muassa Emmy-palkitun ohjaajan Deeyah Khanin radikalisoitumista käsittelevä dokumentti Jihad: A Story of Others.

Toimintaan oikeudenmukaisen maailman puolesta voi tutustua myös yli 250 kansalaisjärjestön esittelypisteillä.

Ilmaisfestivaalin järjestäjänä kehitysyhteistyön kattojärjestö Kepa

Maailma kylässä -festivaali järjestetään 28.‒29. toukokuuta Helsingin Kaisaniemen puistossa ja Rautatientorilla lauantaina kello 11‒20 ja sunnuntaina kello 11‒18. Tapahtuman pääteema on oikeudenmukaisuus.

Suomen suurimman kulttuuri- ja järjestötapahtuman pääjärjestäjä on kehitysyhteistyön kattojärjestö Kepa ry. Festivaalin pääpartnereita ovat ulkoministeriö, Euroopan unioni, Raha-automaattiyhdistys ja Metro-lehti.

Kaikkiin esityksiin on vapaa pääsy.

Johanna Eurakoski
Viestintä- ja varainhankintapäällikkö