Maailma kylässä -festivaali keräsi sunnuntaina 50 000 kävijää

Maailma kylässä -festivaalilla Kaisaniemen puistossa vieraili tänä vuonna noin 70 000 kävijää. Lauantaina kävijämäärä jäi sateiden vuoksi noin 20 000:een, mutta sunnuntaina rikottiin kaikkien aikojen päiväkohtainen kävijäennätys noin 50 000 kävijän voimin. Festivaali on lunastanut paikkansa kesän festivaalien avaajana.
27.5.2007

Suurimpia vetonauloja oli lauantaina Olavi Uusivirta ystävineen esittämässä otoksia legendaarisen Woodstock-festivaalin ohjelmistosta. Illalla ykkösnimi oli La Sarita, joka esiintyi myös täydellä festivaaliklubilla Nosturilla. Sunnuntaina vankka suomalainen Kari Tapio keräsi lavanedustan tiiviiksi. Festivaalin päätti kuubalainen Ska Cubano, jota kuulemaan oli tulossa enemmän ihmisiä kuin kentälle voitiin päästää.

Tänä vuonna kahdeksatta kertaa järjestetty festivaali pyrkii lisäämään suomalaisten tietoutta köyhyydestä kolmansissa maissa. Lähes kolmesataa kansalaisjärjestöä esitteli omaa toimintaansa Mahdollisuuksien teltassa.

"Tällä festivaalilla on onnistuttu yhdistämään asiatieto ja ohjelmallisuus. On myös hienoa, että Kepan kampanjatoiminta on pystynyt käyttämään festivaalin imua postitiivisella tavalla hyväkseen. Tämän vuoden vaikuttamistempaus, massaglobbaus, toi globbarit eli kehityskysymyksistä kiinnostuneet kansalaiset Eduskuntatalon lisärakennuksen edustalle jo perjantaina 25. toukokuuta", kertoo tapahtuman pääjärjestäjän Kepan toiminnanjohtaja Timo Lappalainen.

Ihmiset eri puolilta Suomea tapasivat massaglobbauksessa oman edustajansa ja vaativat lupauksia köyhyyden vähentämiseksi maailmassa. Kaikkiaan tavoitettiin 108 kansanedustajaa.

Maailma kylässä -festivaalin pääjärjestäjä on Kehitysyhteistyön palvelukeskus Kepa ry, joka on lähes kolmensadan kehitysyhteistyötä tekevän tai muuten kehitysmaa- ja globaalikysymysten kanssa työskentelevän suomalaisen kansalaisjärjestön kattojärjestö. Kepan toimintaa tuetaan ulkoministeriön kehitysyhteistyömäärärahoista.

Muita yhteistyökumppaneita oli festivaalilla mukana lähes 300: runsaat 200 kansalaisjärjestöä sekä oppilaitoksia, museoita, viranomaisia ja yrityksiä. Festivaalin suojelija on tasavallan presidentti Tarja Halonen.