Maailma kylässä avasi festivaalikauden yleisöennätyksellä

Noin 90 000 ihmistä vieraili Kepan järjestämällä Maailma kylässä -festivaalilla.
25.5.2008

Monipuolinen musiikki- ja asiaohjelma sekä aurinkoinen keli houkuttelivat ennätysyleisön viikonloppuna Maailma kylässä -festivaalille. Kaiken kaikkiaan kävijöitä Helsingin Kaisaniemessä järjestetyssä tapahtumassa oli noin 90 000.

Festivaalin pääesiintyjän, YK:n pakolaisjärjestö UNHCR:n hyväntahdonlähettiläs Barbara Hendricks keräsi sunnuntaina arviolta 15 000 kuulijaa. Vuonna 1993 Tukholmaan asettuneen tähtimuusikon esitys oli yhdistelmä jazzia ja klassista musiikkia yhdessä kahden ruotsalaisen huippumuusikon Magnus Lindgrenin ja Mathias Algotssonin kanssa. Muita yleisömagneetteja olivat muun muassa Suurlähettiläät, Värttinä ja festivaalin päättänyt malilais-ranskalainen Mamani Keita & Nicolas Repac.

Yhdeksättä kertaa järjestetty festivaali lisää suomalaisten tietämystä muiden maiden kulttuureista, kehitysmaista ja kansalaisjärjestöistä. Noin kolmesataa järjestöä esitteli omaa toimintaansa tapahtumassa.

Kehitysyhteistyön palvelukeskus Kepan globbariverkoston biopolttoainekampanja oli näkyvästi esillä festivaaleilla. Tiedä mitä tankkaat -kampanja nostaa esiin ruokakasvipohjaisten polttoaineiden vaikutuksia ruuan hintaan ja köyhyyteen. Viikonlopun aikana kerättiin yli tuhat festivaalivieraiden viestiä kansanedustajille. Viesteissä vaadittiin muun muassa EU:n asettamasta biopolttoainetavoitteesta luopumista.

Maailma kylässä -festivaalin pääjärjestäjä Kehitysyhteistyön palvelukeskus Kepa ry on lähes kolmensadan kehitysyhteistyötä tekevän tai muuten kehitysmaa- ja globaalikysymysten kanssa työskentelevän suomalaisen kansalaisjärjestön kattojärjestö. Kepan toimintaa tuetaan ulkoministeriön kehitysyhteistyömäärärahoista.