LDC-kokous koettelee teollisuusmaiden vilpittömyyttä

Mika Railo
13.5.2001

Rikkaiden teollisuusmaiden tulisi vihdoin 20 vuoden viivyttelyn jälkeen ryhtyä konkreettisiin toimenpiteisiin maailman köyhimpien maiden auttamiseksi, vaati Kepa maanantaina samaan aikaan, kun YK:n kolmas vähiten kehittyneiden maiden huippukokous alkoi Brysselissä.

"Vähiten kehittyneiden maiden auttamisen suurin este on ollut poliittisen tahdon puuttuminen. Jos maiden ongelmat otetaan viimein todesta, on Brysselin kokouksessa luotava konkreettinen toimintaohjelma, johon sisältyy muun muassa kehitysavun nostaminen YK:n suosituksiin, velkojen mitätöinti ja LDC-maiden mahdollisuus suojata omaa maataloustuotantoaan", sanoi Kepan kehityspoliittinen sihteeri Lotta Valtonen.

Alunperin vähiten kehittyneiden maiden kategoriaan (Least Developed Country) valittiin 24 maata. Vuonna 1981 pidettyä ensimmäistä kokousta seuranneen 20 vuoden aikana yksi maa, Botswana, on onnistunut nousemaan ryhmästä, samaan aikaan kun 25 maata on liittynyt joukkoon, viimeisenä Senegal. Unctadin tuoreen ennusteen mukaan seuraavien 15 vuoden aikana vain yksi maa tulee kipuamaan pois ryhmästä, ellei tässä kokouksessa päästä yksimielisyyteen konkreettisista toimenpiteistä ja niiden soveltamisesta.

Rikkaat maat lupautuivat 1990 pidetyssä toisessa LDC-huippukokouksessa suuntaamaan 0,15-0,20 prosenttia bruttokansantuotteestaan vähiten kehittyneille maille. Suomen apu LDC-maille on viime vuosina pudonnut noin 0,08 prosenttiin.

"YK:n Millennium-kokouksessa syksyllä 2000 jäsenmaat sitoutuivat puolittamaan maailman köyhyyden vuoteen 2015 mennessä. Tämän viikon aikana näemme, olivatko lupaukset vilpittömiä", sanoi Valtonen.

YK:n kolmas vähiten kehittyneiden maiden huippukokous pidetään Brysselissä 14.-20.5.2001. Samaan aikaan kaupunkiin kokoontuvat noin 600 kansainlaisjärjestön edustajat tuomaan kokoukseen kansalaisyhteiskunnan näkemyksiä.

Lotta Valtonen, kehityspoliittinen sihteeri, Kepa, 040-752 5378
Mika Railo, tiedottaja, Kepa, 040-590 3446