LDC-kokouksesta laiha lohtu köyhille maille

Mika Railo
19.5.2001

Kansalaisjärjestöt pettyivät YK:n kolmannen vähiten kehittyneiden maiden (LDC) huippukokoukseen. Kokouksen lauantaina syntyneestä toimintaohjelmasta puuttuvat lähes kaikki konkreettiset toimenpiteet köyhien maiden auttamiseksi.

”Poliittisen tahdon täydellinen puuttuminen on ollut tämän kokouksen leimaa-antavin piirre. On surullista, että rikkaat teollisuusmaat ovat olleet täysin haluttomia auttamaan vähiten kehittyneitä maita. Omaa LDC-apuaan rajusti pudottanut Suomi on tästä haluttomuudesta valitettava esimerkki”, sanoi Lotta Valtonen Kepasta.

Huippukokous ei tuonut helpotusta kestämättömän velkataakan alla painiskeleville vähiten kehittyneille maille. Kokous tyytyi vahvistamaan raskaasti velkaantuneille maille suunnattua Maailmanpankin HIPC-ohjelmaa, jota on laajasti arvosteltu riittämättömyydestä. Ohjelman tuomien velkahelpotusten on katsottu olevan liian pieniä ja tulevan liian hitaasti. Lisäksi 18 LDC-maata on jätetty kokonaan ohjelman ulkopuolelle.

”Jopa Maailmanpankki tunnustaa, ettei sen velkaohjelma tule ratkaisemaan kaikkien raskaasti velkaantuneiden maiden tilannetta. Siitä huolimatta rikkaat velkojamaat halusivat tässä kokouksessa torpedoida kaikki kehitysmaiden yritykset laajentaa velkojen mitätöintiä”, sanoi Valtonen.

Kokouksessa ei myöskään onnistuttu saamaan juuri minkäänlaisia lupauksia kehitysavun nostosta LDC-maille. Vain muutama maa esitti kokouksessa konkreettisia sitoumuksia avun nostosta. Esimerkiksi Ruotsi sitoutui nostamaan LDC-apunsa 0,25 prosenttiin vuoteen 2010 mennessä.

Kansalaisjärjestöjen mukaan kokouksen ainoa myönteinen saavutus on sopimus siitä, ettei kehitysapua enää sidota antajamaasta tehtäviin hankintoihin. Unctad on arvioinut, että tämä voi tehostaa apua jopa 25 prosenttia.

”YK on järjestänyt jo kaksi aikaisempaa vähiten kehittyneiden maiden huippukokousta, joista ei ole ollut mitään hyötyä näille maille. Nyt annettujen lupausten perusteella on syytä pelätä, että Brysselin anti jää yhtä laihaksi”, sanoi Valtonen.

Lotta Valtonen, kehityspoliittinen sihteeri, Kepa, +358 (0)40 752 5378

Mika Railo, tiedottaja, Kepa, +358 (0)40 590 3446