Tapani Tölli (kesk.) Oulun vaalipiiristä vastailee Samuli Viitasaaren ja Helena Rauatmaan sekä muiden oululaisglobbareiden kysymyksiin.
Kuva:
Veikko Somerpuro
Kepa

Lähes puolet kansanedustajista kuuli painavaa asiaa kehityspolitiikasta

Kansanedustajia muistutettiin perjantaina 24.5. siitä, että heidän päätöksensä vaikuttavat myös kehitysmaiden ihmisten elämään. Painavaa asiaa oli tuomassa noin 150 kansalaista Suomen kaikista vaalipiireistä Lapista Helsinkiin. He tapasivat yhteensä 90 kansanedustajaa.
24.5.2013

Kehityskysymyksistä kiinnostuneet suomalaiset tapasivat kaikkien eri eduskuntapuolueiden kansanedustajia Eduskuntatalolla järjestetyssä Painavaa asiaa -tapahtumassa perjantaiaamupäivän aikana.

"Suomalaisten huoli maailman tilasta ja painava asia kehityspolitiikasta sai aikaan paljon keskustelua. Kansanedustajat tuntuivat ymmärtävän, että kehitysmaihin ja maailman köyhyyteen vaikuttavat kehitysyhteistyön lisäksi myös muut poliittiset päätökset", toteaa Kepan kampanjakoordinaattori Terhi Ylikoski.

Kansanedustajat lupasivat toimia köyhyyden vähentämiseksi

Lähes kaikilla eri politiikan aloilla tehtävät päätökset vaikuttavat maailman köyhyyteen, ja pahimmassa tapauksessa kehitysyhteistyön saavutukset voidaan jopa mitätöidä muulla politiikalla.

"Kansanedustajilta ei edellytetä ihmetekoja, vaan johdonmukaisuutta kaikessa päätöksenteossa", Ylikoski sanoo.

Kansanedustajilta pyydettiin myös kirjallisia lupauksia siitä, mitä konkreettisia asioita he aikovat tehdä johdonmukaisen politiikan edistämiseksi ja globaalin köyhyyden poistamiseksi.

Lupaukset koskivat Suomen kehitysyhteistyövarojen nostamista kansainvälisesti sovitulle tasolle, vahvan ilmastolain laatimista ja ilmastorahoituksen turvaamista, yritysvastuulainsäädäntöä, julkisten hankintojen eettisyyttä ja veroparatiisien suitsimista.

Suuri osa tavatuista kansanedustajista rastitti lupauskortteihin kaikki vaihtoehdot. Erityisesti kansanedustajat lupasivat Suomelta aktiivista otetta kansainvälisen veropaon hillitsemiseksi.

"Keskustelut sujuivat hyvässä hengessä, ihmiseltä ihmiselle. Oli ilo huomata, että kansanedustajia todella kiinnosti kuulla mitä meillä oli sanottavana", sanoo oululaisia kansanedustajia tapaamaan tullut Samuli Viitasaari.

Globbarit seuraavat kansanedustajien tekemisiä koko vaalikauden

Kansalaisvaikuttaminen ei pääty yhteen tapaamiseen, vaan kansanedustajien sanoja ja tekoja seurataan koko vaalikauden ajan.

"Globbarien edustajaseuranta tarkkailee kansanedustajien päivittäistä työtä ja kertoo äänestäjille, kuka toimii aktiivisesti oikeudenmukaisemman maailman puolesta", Ylikoski kertoo.

Kansanedustajat saavat pisteitä globaalia oikeudenmukaisuutta edistävistä päätöksistä ilmastonmuutoksen torjumiseksi, maailman köyhyyden vähentämiseksi ja reilujen maailmantalouden sääntöjen puolesta. Edustajaseuranta löytyy osoitteesta www.edustajaseuranta.fi.

Painavaa asiaa -tapahtuman järjesti Kepan koordinoima vapaaehtoisverkosto Globbarit. Tapahtuma järjestettiin nyt kolmatta kertaa. Aikaisemmilla kerroilla vuosina 2011 ja 2007 tavattiin myös noin puolet kansanedustajista.

Medialle tiedoksi