Köyhyyden poistaminen tärkeä kysymys maalisvaaleissa

Maalisvaaleissa valittavien kansanedustajien on tunnettava kansainvälistä politiikkaa ja kauppajärjestelmää, jotta Suomi voisi tehdä osansa köyhyydessä elävien ihmisten osuuden puolittamiseksi vuoteen 2015 mennessä. Suomikin sitoutui tähän tavoitteeseen YK:n vuosituhatkokouksessa. Kepa pyrkii tänään julkistetulla vaalikampanjallaan nostamaan köyhyyskysymykset suomalaiseen vaalikeskustelun keskiöön.
29.10.2002

"Kansanedustajien on valvottava aikaisempaa tehokkaammin Suomen toimintaa EU:ssa ja WTO:ssa. Vaikka maailmankaupan rahavirrat ovat monta kertaa suuremmat kuin kehitysyhteistyörahoitus parhaimmillaankaan, olisi sinisilmäistä olettaa, että kaupan vapauttaminen toisi kehitysmaille automaattisesti niiden kipeästi tarvitsemia voimavaroja. Tähän keskusteluun odotamme myös kansanedustajaehdokkaiden ottavan osaa", sanoi Kepan puheenjohtaja Heidi Hautala.

Kepan tavoite on saada Suomen tuleva hallitus kirjaamaan seuraavat tavoitteet hallitusohjelmaan:

• Suomen aktiivinen rooli oikeudenmukaisen kauppapolitiikan luomiseksi,
  • Suomen aktiivinen rooli YK:n vahvistamiseksi,
  • suunnitelma Suomen kehitysyhteistyövarojen nostamiseksi 0,7 prosenttiin bruttokansantulosta vuoteen 2010 mennessä.

"Suomalaiset eivät tue nykyisen kehitysyhteistyöpolitiikan jatkamista. Vähintään puolet haluaa nostaa kehitysavun YK:n suosittamaan 0,7 prosenttiin ja kolme neljästä vähintään 0,5 prosenttiin bktl:stä", sanoi Folke Sundman, Kepan toiminnanjohtaja. 1) "Mutta kehitysapu on vain ensimmäinen askel. Kokoonpanostaan riippumatta Suomen tulevan hallituksen on toimittava oma-aloitteisesti kansainvälisissä järjestöissä rikkaiden ja köyhien välisen kuilun kaventamiseksi."

Lehdistötilaisuudessa julkaistiin myös Kepan taustaraportti päättyvällä vaalikaudella käydystä poliittisesta kehitysapukeskustelusta. 2) "Kuluneet neljä vuotta ovat murheellinen näytelmä, joka ei voi toistua", sanoi Sundman. "Emme kaipaa enää yhtään julistusta tai juhlapuhetta kehitysyhteistyön puolesta, vaan todellisia tekoja."

1) + 2) Lue lisää Kepan vaalisivustossa

Heidi Hautala, puheenjohtaja, Kepa: 050-60076