Kokemus on äänessä Maailma kylässä -festivaalilla

Maailma kylässä -festivaali järjestetään yhdeksättä kertaa 24.-25.5. Edellisvuoden tapaan ilmaistapahtumaan odotetaan 50 000 kävijää. Festivaali laajenee jälleen Rautatientorille ja esiintymislavojen määrä on kaksinkertaistunut kuuteen. Pääartistit on nyt julkistettu.
5.3.2008

Dissidenten on ollut maailmanmusiikin edelläkävijä jo yli 25 vuotta. Marlon Kleinin luotsaama yhtye on kokeillut mitä innovatiivisimpia tuotantoja sekä vaikuttanut vahvasti dance- ja popmusiikin fuusioitumiseen maailmanmusiikin kanssa.

Berliinissä vuonna 1981 perustettu Dissitenten on tehnyt toistakymmentä levyä, joita on myyty useita miljoonia ympäri maailmaa. Yhtye julkaisee keväällä 2008 uuden pitkäsoiton nimeltä "The Tangier Sessions". Se on tehty yhteistyössä kuuluisan marokkolaisen Jil Jilala -yhtyeen kanssa. Arabivaikutteet, pop, reggae ja flamenco yhdistettyinä elektroniseen musiikkiin saa takuulla kuulijan tanssijalan vipattamaan.

Chileläisen Sol y Lluvian mestizo-rockissa yhdistyy sosiaalinen kritiikki ja rakkaus reggaeen ja perinteen chileläiseen musiikkiin. Yhtye on yksi Chilen musiikkihistorian menestyksekkäimpiä ja merkittävimpiä. Kuusijäseninen kokoonpano aloittaa 30-vuotisjuhlakiertueensa Maailma kylässä -festivaalilta.

Mamani Keita & Nicolas Repac ovat maailmanmusiikin nousevia tähtiä seuraten Salif Keitan ja Amadeu & Mariamin jalanjälkiä. Pariisiin asettunut Mamani Keita on alun perin kotoisin Malilta. Yhdessä säveltäjä/kitaristi Nicolas Repacin kanssa pari on avannut uusia näkökulmia afrikkalaiseen musiikkiin, muun muassa sekoittamalla erilaisia elektronisia efektejä siihen.

Kotimaista tähtikaartia edustaa Värttinä, Suurlähettiläät, Tijuana Taxi & M.A. Numminen, Hannah Marsh, Tuomo, Hasse Walli Power Trio, John McGregor ja Axl Smith & The Neotronics.

Taidetta ja toimintaa

Festivaalin ohjelmassa on laajan musiikkikattauksen lisäksi tanssia, teatteria ja asiaohjelmaa neljältä mantereelta koko perheelle. Ohjelmaa löytyy myös Las Ramblasin katutaidealueelta ja oheistapahtumista ympäri Helsinkiä. Yli 300 näytteilleasettajaa kansalaisjärjestöistä, käsityömyyjiin ja eksoottisiin keittiöihin muodostaa festivaalin sydämen.

Tapahtuman pääjärjestäjä on Kehitysyhteistyön palvelukeskus Kepa, joka on yli 270 kansalaisjärjestön kattojärjestö. Kepan ja globbariverkoston biopolttoainekampanja on näkyvästi esillä festivaalilla. Kampanja muistuttaa biopolttoaineinnostuksen haitallisista vaikutuksista maailman ruokaturvaan.

Maailma kylässä -festivaalin pääyhteistyökumppaneita ovat Ulkoministeriö, Forex, Toimihenkilöunioni, Metro-lehti ja Euroopan komissio.

Maailma kylässä -festivaali 24.-25.5.2008 Kaisaniemen puistossa ja Rautatientorilla lauantaina kello 11-20 ja sunnuntaina kello 11-18. Tapahtuma on ilmainen. Uudistetuilla verkkosivuilla on ohjelmalisäyksiä viikoittain.