Kepa: Tulvista kärsineiden maiden auttaminen vaatii kehitysavun nostamista

Hyökyaallosta kärsineiden maiden pitkäaikainen auttaminen edellyttää myös Suomen kehitysyhteistyömäärärahojen nostamista, muistuttaa Kepa. Kepan mielestä varat pitäisi nostaa YK:n suosittamaan 0,7 prosenttiin bruttokansantulosta (BKTL) nopeammin, kuin mitä hallitus kaavailee tällä hetkellä.
10.1.2005

"Katastrofista kärsineiden maiden jälleenrakentaminen vie vuosia ja edellyttää rikkailta mailta sitoutumista pitkäaikaiseen apuun. Tehtävässä onnistuminen ei tule onnistumaan ilman merkittävää lisäpanostusta myös Suomessa", sanoi Kepan ohjelmajohtaja Maija Seppo.

Hallitus nosti Suomen hätäavun 50 miljoonaan euroon viime viikolla arvostelun jälkeen. "Nosto on erittäin tervetullut lisä, joka tuo Suomen avun lähemmäs pohjoismaista tasoa. Hallituksen on kuitenkin pidettävä huoli, ettei nyt myönnetyt varat ole pois muualta, esimerkiksi Afrikan vähiten kehittyneille maille annettavasta avusta."

Suomen hallitus on kirjasi keväällä 2003 hallitusohjelmaansa tavoitteen nostaa Suomen kehitysyhteistyömäärärahat 0,7 prosenttiin vuoteen 2010 mennessä. Tämän vaalikauden lopussa Suomen kehitysavun pitäisi olla 0,44 prosentissa BKTL:stä.

"Vanhasen hallitus on jättämässä vaikeimman työn seuraavan hallituksen kontolle. Hallituksen pitäisi arvioida aikataulu 0,7 prosentin saavuttamiseksi uudestaan, koska juuri parin seuraavan vuoden aikana tarve Aasian jälleenrakennuksessa on suurin", muistutti Seppo.

Suomalaisten kansalaisjärjestöjen mielestä hallituksen pitäisikin noudattaa valtioneuvos Harri Holkerin työryhmän maaliskuussa 2003 julkistamaa suunnitelmaa. Holkerin mietintö suositteli, että kehitysapu nostettaisiin 0,55 prosenttiin vuoteen 2007 mennessä ja 0,7 prosentin tavoite saavutettaisiin 2010.

Lue tiedote Holkerin työryhmän mietinnöstä ja itse mietintö.

Maija Seppo, ohjelmajohtaja, Kepa: 040-512 7954
Mika Railo, tiedottaja, Kepa: 09-584 23 247, 040-590 3446