Kepa tarjosi Sisua köyhyyden poistamiseen

Säätytalolle kokoontuneille hallitusneuvottelijoille tarjottujen pastillien ja suklaan toivottiin tuovan lisäenergiaa muun muassa kehitysavun nostoon.
11.4.2007

070411jsivonen_maapallo.jpg Hallitusneuvottelijoille muistutettiin, että sairas maailma on parannettava. (Kuvaaja: Janne Sivonen)

Säätytaloon saapuneet hallitusneuvottelijat saivat keskiviikkona kansalaisjärjestöiltä evääksi Sisu-pastilleja ja reilun kaupan suklaata. Sisua ja lisäenergiaa tarvitaan toimiin paremman maailman puolesta eli kehitysavun nostoon, reilun velkasovittelun ajamiseen ja kauppasääntöjen uudistamiseen.

"Halusimme muistuttaa, että kurjuus ja köyhyys eivät ole luonnonlakeja. Ihmelääkkeitä ei tarvita, vaan keinojen pitäisi olla neuvottelijoidenkin tiedossa. Heiltä vaaditaan vain uskallusta kirjata ne ohjelmaansa", Kehitysyhteistyön palvelukeskus Kepan viestintäjohtaja Mika Railo toteaa.

Esimerkiksi kehitysyhteistyövarat tulee nostaa 0,7 prosenttiin bruttokansantulosta ja kauppasääntöjä muokata niin, etteivät ne syvennä kurjuutta. Myös kehitysmaiden velkakriisi kaipaa ratkaisua.

Selkeä askel oikeaan suuntaa olisi maatalouden vientitukien poistaminen. Kun polkumyynti kehitysmaihin loppuu, pienviljelijät pystyvät ponnistamaan köyhyydestä omalla työllään. Periaatteellinen sopu vientitukien poistamisesta on vaarassa, koska Maailman kauppajärjestön WTO:n koko neuvottelukierros on pysähdyksissä.

Joko kehitysrahoituksen lama loppuu?

070411jsivonen_lehtomaki.jpg Ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Paula Lehtomäki kuunteli hallitusneuvotteluihin suunnatessaan Kepan lääkkeitä maailman parantamiseksi. (Kuvaaja: Janne Sivonen)

Kehitysavun laatu on parantunut huomattavasti. Apu käytetään köyhien omien aloitteiden tukemiseen ja tehokkuutta seurataan sovittujen mittarien avulla.

Määrällisesti Suomen apu on edelleen vähäisempää kuin lamaa edeltäneinä vuosina 1989-1991. Silloin Suomi tuki köyhyyden vähentämistä 704 miljoonalla eurolla, viime vuonna 605 miljoonalla, kun luvuista tehdään vertailukelpoisia poistamalla inflaation vaikutus.

Yhä edelleen yli miljardilta ihmiseltä puuttuu puhdas vesi ja puolet väestöstä "elää" alle kahdella eurolla päivässä. Muistutuksena tilanteesta Säätytalolla nähtiin myös jättimäinen kuumemittari, sairas maapallo ja sitä hoivaavia "lääkäreitä".

"Jo presidentti Kekkosen mukaan Suomen pitäisi olla maailmassa pikemmin lääkärin kuin tuomarin roolissa. Tänä päivänä tämä voisi tarkoittaa ponnekasta osallistumista kansainvälisiin toimiin paremman maailman puolesta", Railo sanoo.

Suomi sitoutui YK:n vuosituhatjulistuksessa vuonna 2000 muun muassa äärimmäisessä köyhyydessä elävien määrän puolittamiseen 2015 mennessä. "Uuden hallituksen astuessa virkaan on puolet ajasta kulunut ja tavoitteiden saavuttaminen riippuu lähivuosien toimista", Railo muistuttaa.

Kepa on 270 suomalaisen kehityspolitiikkaa seuraavan ja kehitysyhteistyötä tekevän kansalaisjärjestön kattojärjestö, joka pyrkii innostamaan suomalaisia toimimaan oikeudenmukaisemman maailman puolesta.

Toimituksille tiedoksi