Kepa: Päätöksiä saatava aikaan Johannesburgissa

Myös Suomen on toimittava aktiivisesti, jos Johannesburgissa tänään alkavassa Kestävän kehityksen huippukokouksessa halutaan saada konkreettisia ja sitovia päätöksiä köyhyyden poistamiseksi, sanoi Kehitysyhteistyön palvelukeskus Kepa.
25.8.2002

"Johannesburgiin saapuvilla valtionpäämiehillä on suuri vastuu siitä, ettei kokouksesta lähdetä kotiin tyhjin käsin. Yhdysvaltain haluttomuus sitoutua tavoitteisiin ei saa olla tekosyy EU:lle olla tekemättä mitään. Johannesburgissa on luotava vankka pohja köyhyyden vastaiselle työlle", sanoi Kepan puheenjohtaja Heidi Hautala maanantaina Johannesburgissa.

Kepan mielestä Johannesburgissa on päästävä yksimielisyyteen ainakin:
• YK:n ympäristö- ja ihmisoikeussopimuksien aseman vahvistamisesta Maailman kauppajärjestö WTO:hon nähden,
• Rio de Janeirossa 1992 solmitun biodiversiteettisopimuksen toimeenpanosta ja
• YK:n niin sanottujen vuosituhattavoitteiden vaatimasta uudesta rahoituksesta.

"YK:n millenium-kokouksessa jäsenmaat sitoutuivat puolittamaan köyhyyden vuoteen 2015 mennessä. Vaikka lupausten antamisesta on kulunut alle kaksi vuotta, ollaan jo nyt jäljessä tavoitteesta. Ensi keväänä muodostettavan hallituksen on esitettävä aikataulu sille, miten Suomi aikoo lunastaa lupauksensa kehitysrahoituksen lisäämisestä", sanoi Hautala.

Hallituksen elokuisessa budjettiriihessä sovittiin Suomen kehitysyhteistyöbudjetin pitämisestä 0,348 prosentissa bruttokansantulosta. Tämä on alle puolet YK:n suosittelemasta 0,7 prosentin rajasta, johon myös Suomi on sitoutunut. Millenium-tavoitteiden saavuttaminen vaatisi rikkaiden maiden antaman kehitysavun kaksinkertaistamista.

Kepan mielestä on tärkeää, että Johannesburgin toimintaohjelmaan kirjataan tavoite luonnon monimuotoisuuden vähenemisen pysäyttämisestä vuoteen 2010 mennessä. Kokouksessaan keväällä Haagissa biodiversiteettisopimuksen allekirjoittajamaat asettivat tämän tavoitteeksi Johannesburgin toimintaohjelmalle. Ohjelman valmisteluissa samat maat ovat kuitenkin jo luopuneet tavoitteesta. Esimerkiksi EU on
siirtänyt tavoitteensa vuoteen 2015.

Kepan edustajat Johannesburgissa:

Heidi Hautala: 050-60076, Kepan hallituksen puheenjohtaja, (paikalla 25.8.-31.8.)
Julia Jänis: 041-4622 850, Kepan hallituksen jäsen, (paikalla 23.8.-31.8.)

Mika Railo: 040-590 3446, tiedottaja, Kepa