Kepa: Kolmen suuren otettava kehitysavun nostaminen tosissaan

26.2.2003

Kehitysyhteistyön palvelukeskuksen Kepan mielestä STT:n tuore mielipidemittaus äänestäjien kehitysyhteistyöasenteista tukee vaatimuksia nostaa määrärahoja seuraavalla hallituskaudella. Erityisesti paineet kohdistuvat nyt kolmeen suureen puolueeseen SDP:hen, kokoomukseen ja keskustaan.

STT:n Suomen Gallupilla teettämässä mielipidemittauksessa 47 prosenttia vastanneista kannatti ajatusta, että kehitysyhteistyön määrärahat pitäisi nostaa 0,7 prosenttiin bruttokansantuotteesta vuoteen 2010 mennessä. Eri mieltä oli 42 prosenttia vastanneista, kantaansa ei osannut sanoa 11 prosenttia. Kyselyyn vastasi noin tuhat suomalaista.

”STT:n kyselyn tulokset vahvistavat käsitystämme siitä, että äänestäjät kannattavat kehitysyhteistyön määrätietoista kasvattamista. Uusi tulos tukee aikaisempia mittauksia, jotka osoittavat, että kansalaiset toivovat Suomelta aktiivisempaa osallistumista meitä kaikkia koskettavien globaalien ongelmien ratkaisuun. Kehitysavun nosto on yksi selkeä toimenpide”, sanoi Kepan toiminnanjohtaja Folke Sundman.

Heinäkuussa 2002 julkistetun mielipidemittauksen mukaan 74 prosenttia kannatti avun nostamista nykyiseltä hieman yli 0,3 prosentin tasolta ainakin 0,5 prosenttiin bruttokansantulosta. Noin puolet vastaajista olisi nostanut kehitysavun YK:n suosittamalle 0,7 prosentin tasolle tai sen yli.1)

”STT:n tänään julkistama tulos on viesti ennen muuta suurille puolueille. Puolueiden kannattajissa on suuri joukko kehitysyhteistyön tukijoita, jotka kaipaavat puolueilta selkeätä viestiä siitä, mitä puolueet aikovat vaalien jälkeen tehdä globaalin eriarvoisuuden poistamiseksi. Keskeistä on saada uuteen hallitusohjelmaan konkreettinen aikataulu kehitysavun nostosta. Holkerin työryhmän ehdotus on erinomainen pohja keskusteluille”, sanoi Sundman. Valtioneuvos Harri Holkerin vetämä Katala-työryhmä on ehdottanut kehitysavun nostamista YK:n suosituksen vuoteen 2010 mennessä.

”Vaikka STT:n tulos näyttäisi poikkeavan jonkin verran aikaisemmista tutkimuksista, selittää kysymyksenasettelu suurimmat erot. Varmasti tällä kertaa eri mieltä olleiden joukossa on paljon niitä, jotka kannattavat kehitysyhteistyön lisäämistä sinänsä, mutta eivät halua sitoutua joko Holkerin työryhmän aikatauluun tai YK:n tavoitteeseen”, jatkoi Sundman.

1.) Taloustutkimuksen mielipidemittauksesta lisää informaatiota ulkoministeriön kehitysyhteistyöosaston intenet-sivulta: http://global.finland.fi/uutiset/teksti_popup.php?id=1492

Lisätietoja: Folke Sundman, toiminnanjohtaja, Kepa: 09-584 23 213, 040-550 1517
Mika Railo, tiedottaja, Kepa: 09-584 23 247, 040-590 3446