Kepa kiittää Suomen hallitusta nopeasta toiminnasta Singaporen sensuuriyrityksissä

Kepa kiittää Suomen hallitusta nopeasta reagoinnista Singaporen yrityksiin estää kansalaisjärjestöjen osallistuminen Maailmanpankin ja Kansainvälisen valuuttarahaston vuosikokouksiin.
15.9.2006

Keskiviikkona julkistetussa kannanotossaan EU:n puheenjohtaja kehottaa voimakkaasti Singaporea pyörtämään päätöksensä estää maahanpääsy useilta kansalaisjärjestöiltä, jotka olivat tulossa seuraamaan huomenna alkavia rahoituslaitosten vuosikokouksia.

"Suomen hallitus on toiminut kiitettävän ripeästi ja päättäväisesti tässä asiassa. Kuten puheenjohtajan lausunnossa todetaan, on rahoituslaitosten legitimiteetti kiinni avoimesta ja osallistavasta prosessista. Tästä ei ole varaa tinkiä edes Singaporen arveluttavien ihmisoikeuskäytäntöjen takia", sanoi Valia Wistuba Kepasta.

Singapore julkisti aikaisemmin tällä viikolla listan noin 30 eurooppalaisesta ja aasialaisesta järjestöstä, joiden edustajia se ei aikonut päästää kokoukseen. Listalla on järjestöjä, kuten italialainen Campagna per la Riforma della Banca Mondial, joilla on virallinen tarkkailija-asema Maailmanpankissa ja Kansainvälisessä valuuttarahastossa.

Lukuisat eurooppalaiset kansalaisjärjestöt vetosivat keskiviikkona Suomen hallitukseen, jotta se EU:n puheenjohtajana tuomitsisi Singaporen toimenpiteet. Myös molempien laitosten johtajat Paul Wolfowitz ja Rodrigo de Rato ovat paheksuneet Singaporen toimia.

Singapore on yrittänyt myös painostaa Indonesiaa estämään järjestöjen varjokokouksen järjestämisen Indonesialle kuuluvalla Batamin saarella. Indonesian hallitus on kuitenkin viimeisten tietojen mukaan sallimassa järjestökokouksen pitämisen.

Suomen lausunto on nähtävissä EU-puheenjohtajuussivustolla.