Kepa: Johannesburg pettymys köyhälle maailmalle

Johannesburgin kestävän kehityksen huippukokouksen toimintaohjelma ei riitä poistamaan köyhyyttä maailmasta, arvioi Kepa.
2.9.2002

"Johannesburgissa otettiin muutama pieni askel eteenpäin, mutta isoissa kysymyksissä jäätiin kauas tavoitteesta. Pahin pettymys on se, etteivät rikkaat maat olleet valmiita uusiin käytännön toimiin köyhyyden poistamiseksi. Näyttää siltä, että YK:n vuosituhatlupaukset on unohdettu jo nyt, alle kaksi vuotta allekirjoittamisen jälkeen", sanoi Kepan puheenjohtaja Heidi Hautala.

YK:n jäsenmaat allekirjoittivat yleisistunnossa 1999 niin sanotun vuosituhatjulistuksen, jossa hallitukset sitoutuivat muun muassa puolittamaan köyhien osuuden väestöstä vuoteen 2015 mennessä.

Johannesburgin viimeiseksi kiistakysymykseksi jäi muotoilu naisten lisääntymisterveydestä. "Johannesburgin kokous uhkaa romuttaa naisten itsemääräämisoikeuden", totesi Heidi Hautala neuvottelujen vielä jatkuessa. "YK on vahvistanut naisten itsemääräämisoikeuden jo kahdesti aikaisemmin: Kairon väestökokouksessa 1994 ja Beijingin naisten maailmankonfrenssissa 1995. Jos Johannesburgissa vesitetään aiempia saavutuksia, on enää turha puhua siitä, että naisten aseman vahvistaminen on avain maailman kehitysongelmien ratkaisemiseen", sanoi Hautala.

Johannesburgissa saavutettiin vaatimaton torjuntavoitto kaupan kansainvälisten rakenteiden muuttamisessa. "Se, että kansainvälisen kaupan säännöt eivät saaneet yliotetta YK:n ympäristö- ja ihmisoikeussopimuksesta on rohkaiseva merkki siitä, että WTO:n ylivalta on järkkymässä. Toivottavasti tämä aloittaa prosessin, jossa kaupan säännöt alistetaan lopullisesti YK:n ympäristö- ja ihmisoikeussopimuksille", sanoi Kepan toiminnanjohtaja Folke Sundman.

Vaikka maataloudesta ei Johannesburgissa saavutettu mitään uutta, oli EU:n puheenvuoro myönteinen merkki asenteiden muuttumisesta. "On ilahduttavaa, että EU:lla oli rohkeutta myöntää maatalouden tukijärjestelmän uudistustarpeet. Rikkaiden maiden maataloudelle maksamat tuet tuhoavat etelän pienviljelyä. Kaikilla mailla tulee olla oikeus tukea maatalouttaan, mutta se ei saa aiheuttaa ongelmia köyhille maille", sanoi Sundman.

Heidi Hautala, Kepan puheenjohtaja: 050-60076
Folke Sundman, toiminnanjohtaja, Kepa, 040-550 1517
Mika Railo, tiedottaja, Kepa: 040-590 3446

Kepan arviointi 04.09.:
Johannesburgissa liian vähän sitovia päätöksiä

Lisätietoa YK:n Johannesburg kokouksesta Kepan WSSD-sivulla