Kepa jakoi kehysneuvottelijoille kehityspolitiikan elvytyspaketin

Smolnaan kokoontuneet kehysneuvottelijat saivat tiistaina kansalaisjärjestöiltä evääksi kehityspolitiikan elvytyspaketin, jonka toivottiin antavan lisäpotkua kehitysapuvarojen nostoon. Salmiakkirahoilla, peilillä ja laastareilla muistutettiin hallitusta riittävien resurssien tärkeydestä köyhyyden vähentämiseksi.
24.3.2009
STT / ILKKA HIETALA090324ihietala_kehysneuvottelut.jpg

Kehitysyhteistyön palvelukeskus Kepa ja muut Toivo-kampanjassa mukana olevat järjestöt vaativat, että Suomen on pidettävä kiinni kehitysyhteistyön määrärahatavoitteista. Elvytyspaketin sisältämät salmiakkirahat muistuttivat, että paraskaan apu ei vähennä köyhyyttä, elleivät resurssit ole riittävät.

Neuvottelijoita kehoitettiin myös katsomaan paketissa olevaan peiliin kysyen, onko hallitus todella tehnyt kaikkensa, jotta Suomi saavuttaa kehitysavun 0,7 prosentin tason bruttokansantulosta vuonna 2015.

"Elvytyspaketilla haluamme muistuttaa hallitusta kehitysyhteistyön tärkeydestä juuri nyt, kun globaali taantuma ja ruokakriisi koettelevat kehitysmaita kaikkein kipeimmin", toteaa kehityspoliittinen asiantuntija Terhi Ylikoski Kehitysyhteistyön palvelukeskus Kepasta.

Elvytyspaketissa olleet laastarit havainnollistivat, että joskus tarvitaan pikaista kriisiapua, mutta kestävää kehitystä saavutetaan vain pitkäjänteisellä yhteistyöllä ja riittävällä rahoituksella.

Taantuma ei poista vastuuta

Talouskasvun hidastuessa nykyiset kehitysyhteistyöhön osoitetut eurot vastaavat aiempaa suurempaa prosenttiosuutta kansantaloudesta. YK:ssa sovittu kehitysaputavoite, 0,7 prosenttia bruttokansantulosta, on kuitenkin vielä kaukana.

"Kehitysyhteistyön tehokkuus edellyttää pitkäjänteisyyttä ja määrärahojen riittävää vuosittaista kasvua. Nykyhallituksen haaste ja velvollisuus on luoda uskottava pohja 0,7 prosentin tavoitteen saavuttamiselle vuonna 2015, jolloin taantuma on todennäköisesti jo taittunut", Ylikoski painottaa.

Valtioneuvoston juhlahuoneiston Smolnan edustalla nähtiin myös kriiseistä kärsivä maapallo, jota joukko lääkärinasuisia vapaaehtoisia yritti elvyttää. Maailmassa on vielä paljon parannettavaa, tempaukseen osallistuneet "lääkärit" muistuttivat. Esimerkiksi ruokakriisi nosti jo viime vuonna maailman nälkäisten määrää arviolta 100 miljoonalla, yhteensä lähes miljardiin.

Kehysneuvotteluissa hallitus päättää kehitysyhteistyön määrärahoista osana valtion vuosien 2010-2013 budjettikehyksiä.

Toimituksille tiedoksi

• kehityspoliittinen sihteeri Terhi Ylikoski, Kepa, puh. 040 825 8516