Kepa: Holkerin kehitysapuesitys otettava hallitusohjelmaan

19.3.2003

Valtioneuvos Harri Holkerin johdolla toiminut Katala-työryhmä julkisti tänään loppuraporttinsa siitä, miten Suomen kehitysyhteistyömäärärahat voidaan nostaa YK:n suosittamaan 0,7 prosenttiin bruttokansantulosta (BKTL). Kehitysyhteistyön palvelukeskus Kepan mielestä raportti on ansiokas lähtölaukaus poliittiselle prosessille, jolla puolueet lunastavat vaalilupauksensa.

"Onnittelemme Katala-ryhmää hyvin tehdystä työstä. Ensimmäinen askel on tehdä tästä paperista pakollista luettavaa hallituksen sisäänpääsykokeeseen", sanoo Kepan toiminnanjohtaja Folke Sundman.

Katala-ryhmän raportti esittää, että kehitysapu nostettaisiin 0,7 prosenttiin BKTL:stä vuoteen 2010 mennessä. Nyt alkavan hallituskauden lopussa avun pitäisi olla 0,55 prosentissa, jotta YK:n suositus saavutettaisiin suunnitelmien mukaan.

Suurimmat puolueet ovat useaan otteeseen sitoutuneet sekä YK:n tavoitteeseen ja Holkerin ryhmän aikatauluun. Kepan helmikuussa järjestämässä vaalipaneelissa seitsemän suurinta ilmoittivat kannattavansa Holkerin esittämää aikataulua.

"Kehitysyhteistyölle on annettava se erityisasema, johon kansainväliset sitoumuksemme meidät velvoittavat. Kehitysyhteistyöstä on tehtävä samalla tavalla pakollinen meno kuin YK:n jäsenmaksu tai EU:n budjetin rahoitusosuus. Se voi vaatia budjetin loppusumman kasvattamista", sanoi Sundman.

Lisätietoja: Folke Sundman, toiminnanjohtaja, Kepa: 040-550 1517
Mika Railo, tiedottaja, Kepa: 040-590 3446

Lisää tietoa aiheesta

Mitä lupasivatkaan puolueet Kepan haastattelussa?
Seitsemän suurinta puoluetta: Kehitysapu nousuun
Kumppani-lehden vaalinumero
Kepan kehitysyhteistyöuutiset
Kepan vaalisivusto: Puolueet ja globalisaation haasteet