Kepa: Epädemokraattinen salailu jatkui WTO:ssa

29.7.2004

Perjantaina esitelty luonnos Maailman kauppajärjestön WTO:n sopimusraameiksi on parantunut joiltakin osin, mutta kehitysmaat ja kansalaisjärjestöt arvostelivat voimakkaasti salailua neuvotteluissa. Neuvottelut, jotka pitävät jäsenmaiden enemmistön pimennossa murentavat järjestön uskottavuuden, painotti Kehitysyhteistyön palvelukeskus Kepa.

"Teollisuusmaat tunkivat kehitysmaat puun ja kuoren väliin. Köyhät maat joutuvat nyt salamavauhtia hyväksymään suljettujen ovien takana valmistellun ehdotuksen tai ne ajautuvat kahdenvälisiin kauppaneuvotteluihin rikkaiden maiden kanssa. Tällaisessa tilanteessa EU:n on onnistunut painostaa Afrikan maat hyväksymään muun muassa teollisuustuotteiden markkinoiden avaamista koskevat ehdot. Menettelyä ei pitäisi hyväksyä", sanoi Matti Hautsalo Kepasta.

Genevessä meneillään olevia neuvotteluja on pidetty WTO:n viimeisenä mahdollisuutena säilyttää asemansa Cancunin ministerikokouksen epäonnistumisen jälkeen. Epäonnistuminen lisäisi yleisten arvioiden mukaan kahdenvälisiä kauppaneuvotteluja, mikä olisi kehitysmaille WTO:ta huonompi vaihtoehto.

"Geneven neuvottelut on noudattaneet kauppajärjestön kurjimpia perinteitä. 'Vihreiden huoneiden' suljettujen kokousten piti olla mennyttä aikaa, mutta jälleen kerran todellisuus on osoittautunut juhlapuheita karummaksi. Ihmisten taloudellista toimintaa rajoittavia sääntöjä ei pitäisi voida sopia neuvotteluissa, jotka eivät kestä päivänvaloa", sanoi Hautsalo.

Viiden suuren - EU:n, Yhdysvaltain, Australian, Intian ja Brasilian - muodostama epävirallinen neuvotteluryhmä on luonnostellut sopimuksen maataloutta käsittelevän osuuden. Muut WTO:n jäsenmaat on pidetty pääosin pimennossa neuvottelujen etenemisestä. Jäsenmailla on nyt noin 12 tuntia aikaa tutustua ehdotukseen ja päättää kannastaan. Perjantaina epäviralliset tiedot ennustivat, että teksti hyväksytään, joskin pitkin hampain.

Uusi tekstiluonnos on maatalouskysymyksissä aikaisempaa hieman parempi. "Yhdysvallat on suostumassa maatalousdumppausta synnyttävien vientiluottojen poistamiseen, mikä on hyvä uutinen köyhien maiden pienviljelijöille. Tekstiin on kuitenkin saatava selkeät ehdot ja aikataulu tukien poistamiselle, ettei se jäisi tyhjäksi lupaukseksi", sanoi Hautsalo.

Matti Hautsalo, kehityspoliittinen sihteeri, Kepa: 09-584 23 242; 040-828 8373

Mika Railo, tiedottaja, Kepa, 040-590 3446