Kepa: Annanin raportti haastaa Suomen kehityspolitiikan

Pääsihteeri Kofi Annanin tänään YK:n yleiskokoukselle esittelemät toimenpide-ehdotukset köyhyyden poistamiseksi ja vuosituhattavoitteiden saavuttamiseksi haastavat myös Suomen hallituksen terävöittämään kehityspoliittista linjaansa.
21.3.2005

"Vaikka kehitysmailla on päävastuu omasta kehityksestään, ei vuosituhattavoitteita voida saavuttaa, jolleivat myös rikkaat maat ole valmiita muuttamaan pelisääntöjä", sanoo Kepan kehityspoliittinen sihteeri Miia Toikka.

Annan tarjoaa selkeän aikataulun kehitysyhteistyömäärärahojen nostamiseksi: kaikkien teollisuusmaiden on saavutettava 0,7 prosentin osuus kansantulosta (bktl) vuoteen 2015 mennessä ja 0,5 prosenttia vuoteen 2009 mennessä. Suomen hallituksen toissa viikolla esittelemät budjettikehykset eivät lupaa hyvää aikataulussa pysymiselle.

"Budjettikehysten perusteella Suomi jää vuonna 2009 Annanin tavoitteesta. Hallitus on luopunut aiemmasta lupauksestaan nostaa kehitysmäärärahat 0,7 prosenttiin vuoteen 2010 mennessä, eikä ole esittänyt tavoitteelle minkäänlaista aikataulua", Toikka sanoo.

"Annanin ehdotukset eivät vielä riitä. Suomen on oltava pyrkimyksissään kunnianhimoisempi, erityisesti kauppapolitiikassa", Toikka sanoo. "Kauppasääntöjen pitäisi tarjota köyhille maille nykyistä enemmän poliittista liikkumavaraa. Joustavuus mahdollistaisi sen, että maat voivat toteuttaa omia kansallisia kehitysstrategioitaan."

Suomen kansainväliset sitoumukset köyhyyden poistamiseksi punnitaan syyskuussa pidettävässä YK:n huippukokouksessa. Kokouksessa valtioiden päämiehet kokoontuvat tarkastelemaan vuosituhattavoitteiden edistymistä. Köyhyyden poistaminen ja inhimillinen kehitys ovat myös globaalin turvallisuuden ja vakauden edellytyksiä, toteaa Annan raportissaan.

"Syyskuuta kohti mentäessä on tärkeää varmistaa, että kansalaisyhteiskuntaa kuullaan ja osallistetaan laajasti - myös kehitysmaissa. Vuosituhattavoitteiden saavuttaminen vaatii niin vahvaa yhteistä tahtoa ja sitoutumista, että kansalaisjärjestöjen on oltava mukana, kun konkreettista toimintasuunnitelmaa lyödään lukkoon", Toikka muistuttaa.

Miia Toikka, Kepan kehityspoliittinen sihteeri, 041 529 6193

Lisää tietoa aiheesta