Kepa: Afganistanin pommitukset keskeytettävä

23.10.2001

Kepa tuomitsee Yhdysvalloissa syyskuussa tehdyt terrori-iskut ja esittää samalla, että terrorismin lopettamiseksi ponnisteltaisiin jatkossa YK:n johdolla.

Järjestö vetoaa Suomen hallitukselle lähettämässään kannanotossa YK:n ihmisoikeuskomissaarin Mary Robinsonin esittämään näkemykseen, että terroriteot olivat yksilöiden tekoja, joista ei pidä rangaista yhtä kansaa tai yhtä uskontoa.

Robinsonin ja useiden avustusjärjestöjen arvioiden mukaan noin 7,5 miljoonaa afgaania uhkaa nälkäkatastrofi, ellei ruokaa ja muuta humanitaarista apua saada perille Afganistaniin ennen talven tuloa. Robinson ja monet muut ympäri maailmaa ovat toivoneet Afganistaniin suuntautuvien pommitusten keskeyttämistä, jotta välttämätön humanitaarinen apu voitaisiin toimittaa turvallisesti perille.

Kepa toivoo, että Suomen hallitus toimii tämän ratkaisun aikaansaamiseksi EU:ssa, YK:ssa ja muilla monenkeskisillä foorumeilla.