Kauppasota geeniruoasta: EU pysyy kannassaan

Maailman suurin ympäristöjärjestöjen verkosto Kansainvälinen Maan ystävät kannustaa Euroopan unionia pitämään pintansa USA:ta vastaan tämän yrittäessä pakkokeinoin tuoda geenimuokattuja (gm) elintarvikkeita Eurooppaan. Osapuolet tapaavat Genevessä osana virallisisia keskusteluja.
Anastasia Laitila
18.6.2003

Yhdysvallat käynnisti toimenpiteet EU:n gm-tuontikieltoa vastaan Maailman kauppajärjestön kautta 13.5. Haasteessa olivat mukana Argentiina, Kanada ja Egypti ja sitä tuki yhdeksän muuta maata. Maan ystävien mukaan liitouma ja sen argumentit ovat jo kauppasodan ensimmäisessä vaiheessa heikkoja ja epävakaalla pohjalla.

Egypti, El Salvador ja Honduras eivät aio enää osallistua virallisiin WTO-keskusteluihin. Kanada on erottautumassa Yhdysvalloista ja on pyytänyt erillisiä keskusteluja EU:n kanssa.

Monilla mailla, jotka alunperin tukivat USA:ta, on itsellään gmo-tuotteita koskevia kieltoja tai rajoitteita, mm. Uudella-Seelannilla (toistaiseksi voimassa oleva gmo-istutuskielto), Australialla (alueellisia kieltoja), Peru (kielto gmo-sadoille), El Salvador (gmo-siementen kielto) ja Meksiko (gm-maissikielto).

Intia, joka on suuri maataloustuottaja, on myös pyytänyt saada osallistua keskusteluihin. Intia on parhaillaan laatimassa omaa gmo-lainsäädäntöään.

Viime viikolla YK:n bioturvaprotokollan ratifioi 50:s maa, joten sopimus astuu tänä vuonna voimaan.

Euroopan Maan ystävien johtaja Martin Rocholl kommentoi: "USA:n vetämä yritys pakkosyöttää maailmalle geenimuokattua ruokaa näyttää menettävät kannatustaan. Valtioiden oikeus varovaisuusperiaatteeseen kaikenlaisen uuden teknologian suhteen on ensisijaisen tärkeää ihmisten ja ympäristömme suojelemiseksi. Maan ystävät kannustaa EU:ta pysymään tiukkana tässä kauppariidassa ei vain sen itsensä vuoksi vaan niiden yhä useampien gmo:sta huolestuneiden maailman kansalaisten vuoksi."

Ricardo Navarro, Kansainvälisen Maan ystävien puheenjohtaja sanoi: "USA:n hallitus on yrityslobbarien painostamana päättänyt käyttää WTO:n epädemokraattisia ja salailevia menettelyjä pakottaakseen gm-ruoan maailmana ja Eurooppaan. GMO-politiikkaa ei kuitenkaan tule tehdä WTO:ssa tai Valkoisessa talossa."