Kansanliikkeet valtaavat Pariisin kadut

Pariisissa 12.-15. marraskuuta pidettävä sosiaalifoorumi on yksi vuoden merkittävimmistä tapahtumista eurooppalaisille kansanliikkeille, järjestöille sekä ammattiyhdistysväelle.
Ilona Niinikangas
11.11.2003

Kaupunkiin odotetaan saapuvan kymmeniä tuhansia kansalaisyhteiskunnan vaikuttajia keskustelemaan EU:n laajenemisesta, siirtolaisuudesta, unionin kehityspolitiikasta sekä taiteen ja tiedotusvälineiden roolista kaupallistuvassa maailmassa.

Euroopan sosiaalifoorumissa ovat mukana myös ne, jotka tavallisesti jäävät sivuun yhteiskunnasta, kuten asunnottomat, työttömät ja laittomat siirtolaiset.

"Pariisissa on paikalla koko eurooppalaisen kansalaisyhteiskunnan kirjo radikaaleista ryhmittymistä uskonnollisiin yhdyskuntiin. Siellä näkyvät solidaarisuustyön ja kansalaisvaikuttamisen kaikkein uusimmat muodot", sanoo Kehitysyhteistyön palvelukeskuksen (Kepan) jäsenjärjestösihteeri Kirsi Airaksinen."Tuhannet osanottajat luovat jo pelkällä läsnäolollaan uskoa siihen, että maailmaa voidaan muuttaa."

Ensimmäinen Maailman sosiaalifoorumi pidettiin Porto Alegressa Brasiliassa tammikuussa 2001. Sveitsin Davosin talousfoorumin varjotapaamisesta on kasvanut merkittävä tapahtumasarja – sosiaalifoorumeita on järjestetty eri puolilla maailmaa Hyderabadista Helsinkiin. Pelkästään eri puolilla Ranskaa on kuluvan vuoden aikana pidetty 100 paikallista foorumia. Seuraava maailmanlaajuinen sosiaalifoorumi kokoontuu Mumbaissa Intiassa tammikuussa 2004.

Sosiaalifoorumit ovat keskustelutilaisuuksia, joissa vaihdetaan kokemuksia ja etsitään vaihtoehtoja globalisaatiolle. Yksi Pariisin tapahtuman pääteemoista on kulttuuri. Päivien aikana pohditaan muun muassa sitä, mikä asema taiteella ja taiteilijoilla on sosiaalisessa muutoksessa.

Suomesta Euroopan sosiaalifoorumiin on lähdössä reilu sata aktivistia. Muun muassa Kepa ja Attac lähettävät tapahtumaan omat edustajansa.

Lisätietoja Pariisista 12.-15.11.
Kepan jäsenjärjestösihteeri Kirsi Airaksinen, p. + 358-(0)40 -825 8516.
Kepan tiedottaja Ilona Niinikangas, p. + 358- (0)40 723 95 74.