Kansalaisten kuvat vetoavat päättäjiin YK-kokouksen alla

Suomen on osallistuttava talkoisiin äärimmäisen köyhyyden poistamiseksi maailmasta. Tätä mieltä ovat Poseeraa parempi maailma -tempauksessa mukana olleet tuhannet suomalaiset, joiden kuvista koottu näyttely avattiin eduskunnassa 8. syyskuuta.
7.9.2005

www.poseeraaparempimaailma.fi

Kuva: Nainen Poseeraa paremoi maailma -kyltti kädessään.
"YK:n vuosituhattavoitteita köyhyyden vähentämisestä ei saavuteta ilman rikkaiden maiden vahvempaa panostusta. Myös Suomen tulisi ponnistella määrätietoisemmin köyhdyttämisen lopettamiseksi maailmassa", sanoi kampanjakoordinaattori Miia Toikka Kepasta.

Poseeraus-tempauksen yli 4 200 kuvaa kerättiin viiden kuukauden aikana noin 30 paikkakunnalla ympäri Suomea. Kuvissa suomalaiset esiintyvät valitsemansa poliittisen vaatimuksen kanssa. Vaatimukset liittyvät kahdeksaan vuosituhattavoitteeseen, joita ovat muun muassa köyhyyden ja aliravitsemuksen puolittaminen sekä koulutusmahdollisuuksien ja sukupuolten tasa-arvon parantaminen.

Tempauskuvista toteutettu multimedia jaettiin torstaina kansanedustajalle. Se on myös nähtävissä Poseeraa parempi maailma -kampanjasivustolla.

"Tempaukseen osallistuneet suomalaiset lähettävät eduskunnalle viestin siitä, että he haluavat Suomen kantavan globaalin vastuunsa. Suomen tulisi pyrkiä vaikuttamaan esimerkiksi siihen, että maailmankaupan säännöt eivät pakottaisi köyhiä maita avaamaan markkinoitaan ja estäisi niitä määrittelemästä omaa talouspolitiikkaansa. Suomalaiset haluavat myös lisätä kehitysapua ja suunnata sitä köyhimmille maille", sanoi Toikka.

Ensi viikolla New Yorkissa pidettävä YK:n 2005 World Summit -huippukokous tarkastelee vuosituhattavoitteiden edistymistä. Kahdeksas tavoite velvoittaa rikkaat maat lisäämään kehitysrahoitusta ja muuttamaan kansainvälistä kauppa- ja rahoitusjärjestelmää oikeudenmu kaisemmaksi. Kokouksen onnistuminen ja sen myötä tavoitteiden saavuttaminen ovat vaarassa, koska muun muassa EU ja Yhdysvallat ovat haluttomia sitoutumaan riittäviin toimenpiteisiin.

YK:n huippukokous järjestetään keskiviikosta perjantaihin, 14.-16.9.2005. Kepan delegaatio on paikalla 10.-16.9. Uutisia ja taustatietoa Kepan New York 2005 -sivulla.

Yhteystiedot (myös New Yorkissa):
Miia Toikka, kampanjakoordinaattori, Kepa: 041-5296193
Mika Railo, tiedottaja, Kepa: 040-590 3446

Tempauksen paikkakunnat ja toteuttajat

Poseeraustempauksen kuvia otettiin seuraavilla paikkakunnilla: Maarianhamina, Espoo, Helsinki, Hyvinkää, Hämeenlinna, Karjaa, Kotka, Lahti, Tuusula, Kontiolahti, Kuopio, Mikkeli, Savonlinna, Sonkajärvi, Sulkava, Jyväskylä, Jämsä, Kaustinen, Keuruu, Seinäjoki, Tampere, Turku, Tuuri, Vaasa, Valkeakoski, Hyrynsalmi, Kalajoki, Oulu, Utajärvi, Kemi, Rovaniemi ja Sodankylä.

Tempauksen toteuttivat:

1. Agenda 21 kontoret