Kansalaisjärjestöt: Hallituksen nostettava kehitysyhteistyörahoja

Mika Railo
5.3.2001

Suomen on nostettava kehitysyhteistyömäärärahoja ensi vuoden budjetissa, esitti noin 30 suomalaista kansalaisjärjestöä maanantaina hallitukselle lähettämässään vetoomuksessa. Hallitus käsittelee vuoden 2002 budjetin alustavia raameja kehysriihessä tiistaina.

"Kehitysyhteistyön laadusta tinkimättä Suomen on noustava muiden Pohjoismaiden takaa niiden rinnalle ja kannettava yhteisvastuunsa huonompiosaisista. Tämä ei ole hyväntekeväisyyttä vaan solidaarisuutta", sanoi Kunta-alan ammattiliiton ja SAK:n valtuuston puheenjohtaja Jouni Riskilä.

Jouni Riskilä tiedotustilaisuudessa

Kansalaisjärjestöt, joiden joukossa olivat muun muassa kaikki kolme palkansaajien keskusjärjestöä, MTK, kirkko, Punainen Risti ja Kepa, pitivät tärkeänä vedota hallitukseen määrärahojen noston puolesta aikana, jolloin Suomen talous ja valtion tulot ovat kasvaneet ennätyksellisen nopeasti. Hallitus hyväksyi helmikuussa kehitysavun linjapäätöksen, jossa alunperin hahmoteltiin yhden promillen vuosittainen korotus määrärahoihin. Valtiovarainministeriö kuitenkin torjui edes promilleluokkaa olevan lisäyksen.

Kansalaisjärjestöt esittivät hallitukselle, että tämä laatisi ohjelman siitä, kuinka YK:n asettama tavoitetaso saavutetaan lähivuosien aikana. Samaa vaati myös eduskunta viimeksi joulukuussa. YK:n asettama tavoite on 0,7 prosenttia bruttokansantulosta. Suomen kehitysapu romahti 0,7:n tuntumasta noin 0,34 prosenttiin 1990-luvun alussa. Samaan aikaan muiden Pohjoismaiden apu on pysynyt noin 0,7-1 prosentissa. Esimerkiksi Tanskan kehitysapu on ollut noin 1 prosentin luokkaa bruttokansantulosta koko 1990-luvun ajan.

"Suomella on takanaan seitsemän kasvun vuotta. Kaikkien näiden vuosien ajan hallitus on luvannut nostaa määrärahoja, kunhan taloustilanne sen sallii. Laajasti eri kansalaispiirejä edustavien järjestöjen mielestä nyt alkaisi viimein olla aika", sanoi Kepan puheenjohtaja, pastori Jorma Kukkonen.

Yhä suurempi osa suomalaisista kannattaa kehitysavun nostamista. Ulkoministeriön viime keväisen mielipidemittauksen mukaan kehitysavun nostamista kannattavien osuus on noussut vuodessa 15 prosenttiyksikköä, vaikka yli 60 prosenttia vastanneista arvioi Suomen antaman avun todellista suuremmaksi. Avun nostamista kannatti mielipidemittauksessa lähes joka toinen suomalainen.

Lue kokonaisuudessaan kansalaisjärjestöjen vetoomus kehitysyhteistyön puolesta.

Juha Rekola, tiedotuspäällikkö, Kepa, 09-584 232 26, 040-512 0036

Mika Railo, tiedottaja, Kepa, 09-584 232 47, 040-590 3447